Hvad er IPR?

Headerbillede: ColiNOOB/Pixabay.com

Du er måske stødt på begrebet før og har undret dig over, hvad det står for. IPR er forkortelse af de engelske ord, Intellectual Property Rights. Direkte oversat betyder det intellektuelle ejendomsrettigheder eller immaterielle rettigheder, som er mere udbredt på dansk.

At en ejendom er immateriel eller intellektuel vil sige, at den ikke er en fysisk størrelse som eksempelvis en bil eller en bolig. Man vil typisk kunne få immateriel rettighed til en idé, enten til nye opfindelser, teknisk viden, et design eller navnet på et produkt.

At have rettighederne til en idé betyder, at man kan bestemme, hvem der må bruge idéen og hvordan.

Hvad kan jeg bruge IPR til?

Hvis du og din virksomhed har en idé, er det relevant at overveje, hvad rettigheder kan komme til at betyde: Vil du gerne tjene penge på idéen? Vil du gerne finde nogen at samarbejde med? Ønsker du at forhindre, at andre kopierer din idé?

Det kan også være hensigtsmæssigt at undersøge om andre har fået samme idé som dig og allerede har skaffet sig rettighederne til den. Med en sådan indsigt undgår du at bruge krudt på en idé, som viser sig at være spild af både tid og ressourcer.

Hvis du vil sikre dig rettighederne til dine idéer, produkter, teknologier og innovative opfindelser, er det nødvendigt at registrere den. Du kan beskytte dine idéer på flere forskellige måder fx med et patent, en varemærkeregistrering eller en designbeskyttelse. Det er vigtigt, at du tager stilling til, hvilken IPR-strategi der passer bedst til dig og din idé. Ofte står du stærkest med en kombination af flere metoder.

At formulere og efterleve en IPR-strategi kan være mindst lige så vigtigt som at formulere strategier for alle andre forretningsmæssige områder.

6 måder at beskytte din idé på


Hemmeligholdelse

Hvis du ikke fortæller nogen om din idé, kan ingen kopiere den. Det kan dog være en ret risikabel strategi. Hvis en anden pludselig får en lignende idé, er det ofte svært at forhindre dem i at bruge idéen, også selv om du fik den først.

Offentliggørelse

Ved at offentliggøre din idé kan du dokumentere, at du fik den først. Men har du blot publiceret ideen uden at søge nogen former for beskyttelse, er kopiering af idéen fuldt legalt. Andre kan dog ikke få patent på idéen efter publicering, hvilket selvfølgelig er en fordel.

Patentering

Patentering gælder for opfindelser og teknologier. Patenter beskytter din idé eller opfindelse i op til 20 år, så du kan nå at udvikle og tjene penge på din idé.

Varemærkeregistrering

Med en varemærkeregistrering har du et officielt stempel på, at din idé er distinkt og unik, og at den er din alene. Læs mere under menupunktet: Få hjælp til varemærkeregistrering?

Designbeskyttelse

Hvis dit produkt har et unikt design, kan du beskytte dets form og andre karakteristiske træk. En designregistrering er en officiel anerkendelse af, at designet er unikt, og at du har eneret til det.

Ophavsretten

Ophavsret gælder kun for originale, kunstneriske værker som malerier, musik og litteratur. Dit værk er beskyttet fra det øjeblik, du begynder at skabe det, uden at du behøver at foretage dig mere. Du kan dog med fordel kombinere ophavsretten med en varemærkebeskyttelse. For eksempel er TARZAN® et registreret varemærke, så rettighedshaverne har kunnet styre, hvilke afledte produkter der blev lavet med figuren, længe efter at ophavsretten er ophørt.

 

Hvilken form for beskyttelse af de ovennævnte, der passer bedst til din situation afhænger selvfølgelig af din virksomhedstype og hvilket produkt, du skal have på markedet, men driver du en seriøs og ambitiøs virksomhed, er det et must, nøje at analysere og vurdere fordele og risici ved at søge sine immaterielle rettigheder beskyttet.

Har du brug for uddybelser eller har du spørgsmål til, hvordan du sikrer dine immaterielle rettigheder bedst muligt, er mere end velkommen at ringe til os på 33 63 93 00 eller sende en mail til pv@pv.dk, så skræddersyr vi en løsning, der er optimal for netop dig.