FrugtKurven startede med at udbyde frugtordninger til det danske erhvervsliv og har siden udviklet flere koncepter i et marked præget af stor konkurrence. Med en forretning i konstant udvikling og i tæt kapløb med konkurrenter, er FrugtKurvens IP-rettigheder en væsentlig del af både markedsførings- og forretningsstrategien.
Man kan fristes til at sige, at den kloge forretningsstrategi har sin begyndelse på en bred motorvej fuld af idéer og med flere mulige afstikkere. Når man inviterer marketing med på turen, bliver strategien konkretiseret, og vejen bliver lidt smallere. Det samme sker, når du skal sikre, at du rent juridisk kan markedsføre dig under dé ord, navne og logoer, du påtænker. Måske bliver vejen smallere, og måske kræver det, at du skifter kurs, eller at du tager foden fra speederen. Men markedsføring og rettigheder skal fra start integreres i forretningsstrategien, hvis din virksomhed skal stå distancen over for konkurrenter.
Sådan lyder det både fra Lasse Dahlerup, der er Marketing- og Salgsansvarlig hos FrugtKurven, og fra Henriette V. Rasch, der er varemærkerådgiver for FrugtKurven.
IP-rettigheder skaber muligheder
FrugtKurven har i samarbejde med Plougmann Vingtoft sikret sig eneretten til to forskellige figurmærker, der indeholder både ord og virksomhedens logo.
For FrugtKurven – og særligt for Lasse Dahlerup, der er ansvarlig for virksomhedens markedsføring, er IP-rettigheder højt prioriteret.
”Markedsføring og IP hænger uløseligt sammen med de produkter, der udgør vores kerneforretning,” siger Lasse Dahlerup. Han opfordrer også andre virksomheder til at sætte sig bedre ind i, hvilke muligheder det bringer med sig, når man sikrer sig eneretten til varemærker. ”Når du kender markedet og har sikret, at du har eneret på dele af det, er du parat til at handle, når nye muligheder byder sig,” forklarer han.
”De må ikke bare ligge og samle støv”
Når man er i tæt løb med konkurrenter om markedsandele og synlighed over for kunder, må man gribe efter dét, der kan udløse konkurrencefordele – én måde er, at lade IP-rettighederne arbejde for sig, og det er noget, som Lasse Dahlerup og resten af teamet hos FrugtKurven har forstået.
For dem er det vigtigt, at aktivere rettighederne ”de må ikke bare ligge og samle støv i en skuffe,” siger Lasse Dahlerup med et smil. Den udtalelse genkender Henriette V. Rasch, som løbende rådgiver virksomheden i varemærke- og markedsføringsret, når de udvider deres forretning.
”Det gælder om at bruge sine IP-rettigheder strategisk, og folkene bag FrugtKurven er meget bevidste om, hvad de strategisk kan gøre med IP-rettigheder. De registrerer ikke noget, uden at de har tænkt sig at bruge det aktivt i markedsføringen, til styrkelse af den samlede forretning. De har helt klare planer,” siger Henriette V. Rasch og forklarer, at det er hendes opgave som rådgiver, at hjælpe FrugtKurven med at positionere sig, inden for de juridiske rammer, der er givet.
Retten på rette side
”FrugtKurven har skabt en forretning i et område, hvor konkurrenterne ligger tæt. I den situation er det særligt vigtigt at være opmærksomhed på ens egne og andres rettigheder, så man ved, at man har retten på sin side, hvis man en dag står i en konflikt” siger Henriette V. Rasch, der nu har samarbejdet med FrugtKurvens idérige team i tre år.
I deres samarbejdet med Plougmann Vingtoft har FrugtKurven adgang til løbende, professionel sparring om markedsføring, samt hjælp til at prioritere rækkefølgen af de rettigheder, de ønsker at registrere.
”Det er den gode dialog og den professionelle sparring, vi betaler for hos Plougmann Vingtoft, og de penge er godt givet ud,” fortæller Lasse Dahlerup, der oplever, at han og resten af hans team gennem IP-rådgivningen også er klædt godt på til at forhandle og indgå aftaler med deres konkurrenter: ”den hjælp, vi får fra Henriette, klæder os på til at tage dialogen med konkurrenter om, hvor linjerne skal trækkes,” siger Lasse Dahlerup.
Hvis du og din virksomhed har brug for strategisk sparring og vejledning i, hvordan I bedst beskytter og positionerer jeres brand på markedet, så tøv ikke med at kontakte Plougmann Vingtofts varemærke- og designeksperter for at høre mere.
Artiklen blev oprindeligt bragt som blogindlæg d. 17.11.2020