WILGART: Kasketmageren, der skiftede varemærke

På vej ned ad kældertrappen på Glentevej i Nordvest kan man svagt høre den rytmiske summen af en symaskine. I kælderen har Silas Gärtner indrettet et lille værksted, hvor han syr kasketter af luksusmaterialer som tweed, læder og fiskeskind. Silas har lært det gamle kasketmagerfag i Tyskland, men giver det sit eget, moderne tvist.

Drivkraften i Silas’ virksomhed Wilgart er passionen for det gode håndværk – at vide, hvor materialerne kommer fra, og at der er en historie bag produktet. Ambitionerne fejler heller ikke noget:

”Jeg vil gerne være kendt for at lave de flotteste og bedste kasketter og hatte i verden,” siger Silas.

SIGARHATS_1600x1000_saks

Silas har haft værkstedet siden 2013 og brandede til at begynde med sine håndlavede kasketter under navnet Sigar Hats and Caps. Navnet var en sammentrækning af ”Silas Gärtner”, og ordet Sigar passede godt ind i Silas’ hatteunivers.

EU-varemærkeregistrering

På sigt vil Silas sælge sine kasketter i hele Europa, og derfor indleverede han i 2015 en EU-varemærkeregistrering af navnet Sigar Hats and Caps sammen med sit logo.

Silas havde ikke forestillet sig, at der kunne være en risiko for, at han ikke fik lov til at brande sig under sit varemærke, så det kom som en ubehagelig overraskelse, da et stort firma gjorde indsigelser mod hans varemærke, fordi de mente, at det kunne forveksles med deres varemærke.

SIGARHATS_logo1600x1000

Silas indså hurtigt, at han havde brug for professionel varemærkerådgivning, så han kontaktede Plougmann Vingtofts varemærkeafdeling.

”Jeg regnede ikke med, at det ville blive noget problem. Det store firma stavede jo deres navn fuldstændig anderledes end mit,” fortæller Silas. Men efter at have snakket med Anne-Louise, varemærkerådgiver hos Plougmann Vingtoft, blev Silas klar over, at det alligevel ikke var så ligetil.

En omfattende sameksistensaftale

Silas havde et begrænset budget, så Anne-Louise rådede ham til at tage en snak med firmaet for at høre, om de ville gå med til en sameksistensaftale. Silas havde en god dialog med firmaet, og de lavede et udkast til en aftale, som definerede, hvad Silas måtte bruge navnet til.

Aftalen var dog meget omfattende og forhindrede bl.a. Silas i at lave andre produkter end hovedbeklædning med navnet på. Desuden skulle han altid bruge navnet sammen med logoet. Det var ikke lige det, Silas havde håbet på at høre:

”Jeg følte, at det begrænsede min kreative proces. Jeg havde gået med nogle tanker om også at lave slips og butterflies, der passede til kasketterne, og hvis jeg underskrev aftalen, kunne jeg ikke engang sætte navnet på mine kasketter uden at have logoet med. Det ville simpelthen fylde alt for meget på kasketten og potentielt ødelægge designet.”

SIGARHATS_værktøj

Nyt varemærke – ny identitet

Silas forsøgte med hjælp fra Anne-Louise at forhandle en bedre aftale på plads, men selvom virksomheden var imødekommende, var ulemperne stadig for mange. Efter at have vendt og drejet problemet i flere måneder, tog Silas den svære beslutning at takke nej til aftalen og i stedet ændre sin virksomheds navn til Wilgart™.

”Når man er en enkeltmandsvirksomhed, så er man sit firma. Og man skifter jo ikke personlig identitet fra den ene dag til den anden. Det var også derfor, jeg først holdt fast i navnet og forsøgte at få aftalen til at fungere. Men i virkeligheden har jeg nok godt vidst fra starten, at det var en dårlig ide. Jeg ville altid skulle være forsigtig, og det er ikke det, jeg vil. Det er fedest at være helt fritstillet.”

Silas har holdt fast i den personlige identitet i firmanavnet. Wilgart™ er en sammentrækning af Silas’ mellemnavn, Wilhelm, og efternavnet Gärtner, og Silas er endt med at være rigtig glad for det nye navn, som han ser som en videreudvikling og en forbedring af det oprindelige navn.

Selvom det var en stor omstilling at skulle brande sig forfra og producere nye kasketmærkater, inventar, markedsføringsmateriale osv. med det nye navn, er Silas glad for, at han trods alt har fundet ud af det, inden hans brand er blevet mere kendt.

”Jeg mister nok 90% af de kunder, der kender mig i forvejen under navnet Sigar, hvis ikke jeg kommunikerer rigtig klogt omkring det nye navn. Men hvis firmaet havde kontaktet mig, efter at jeg var blevet stor, havde det jo været et meget større problem. Jeg forestiller mig, at man kan komme rigtigt meget i klemme, hvis man allerede har sendt tusindvis af varer ud i et navn, man ikke har rettigheder til.”

Tænk varemærkebeskyttelse ind fra begyndelsen

Det har kostet Silas mange penge og hovedbrud at nå frem til en ny brandidentitet, så han råder nye iværksættere til at huske varemærkebeskyttelse:

”Hvis man har en ambition om at vokse, skal man tænke beskyttelse af navnet ind fra begyndelsen. For ellers risikerer man at skulle starte forfra med sin branding fra nul.”

SIGARHATS_symaskine

Varemærkekonsulent Anne-Louise Bargelius Andersen, der rådgav Silas i varemærkesagen, forklarer, hvorfor en varemærkeregistrering er så vigtig, når man er iværksætter:

”En varemærkebeskyttelse er en forsikring på to fronter: Man beskytter både sin egen virksomhed mod, at andre kan kopierer ens varemærker, og samtidig beskytter man sig selv mod ubevidst at krænke andres varemærkerettigheder. Først når man har en varemærkeregistrering, kan man for alvor sætte gang i salget og realisere virksomhedsdrømmen. Hvis ikke man får beskyttet sin virksomheds varemærker meget tidligt i processen, kan man risikere at få virkeligt mange penge i klemme, og i værste fald skal man starte forfra med sin brandingproces.”

Silas har fået godkendt varemærkerregistreringen af det nye firmanavn, og han har siden udvidet sit IP portfølje med designregistreringer af sin design-identitet på kasketternes skygge og af lukkemekanismen bag på kasketterne.

Du kan læse mere om Silas’ kasketter på www.wilgart.dk.

Kontakt os, og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

 

Læs flere af vores iværksætter historier