Dansk startupvirksomhed vil med nyt banebrydende produkt gøre op med de store problemer, som asbest skaber for både medarbejdere i byggebranchen og miljøet. Beskyttelse af de immaterielle rettigheder spiller en vigtig rolle i forretningsstrategien.
– Tænk, hvis vi på en ret enkel måde kan minimere eller ligefrem forhindre en masse af de sundhedsproblemer, man kæmper med i specielt byggebranchen på grund af farlige fibre fra asbest og mineraluld. Det vil betyde en kæmpe forskel for både den enkelte arbejder og for branchen som helhed, siger Jesper Haunstoft, medstifter af den danske startupvirksomhed Fiberbinder ApS.
Det er præcis den forskel, som Fiberbinder søger at skabe med deres produkt, som binder støvet fra asbestholdige materialer og mineraluld. Støvet indeholder nemlig meget små fibre, der kan trænge helt ud i de allermindste forgreninger i lungerne. Ved at binde disse fibre til overfladen reduceres de sundhedsmæssige risici ved arbejde med sanering, samt ved den efterfølgende færden i arbejdsområdet markant.
Idéen til Fiberbinder opstod på baggrund af nogle tiltag fra Holland, hvor man har valgt, at alt asbest skal fjernes inden 2024. Med en baggrund inden for malerbranchen og en hverdag som direktør for et mellemstort malerfirma kender Jesper Haunstoft om nogen til, hvor svær en proces det er.
– I byggebranchen er asbest og mineraluld et stort problem. Når jeg snakker med nedrivere, tømrere og andre fra branchen, så siger de alle sammen, at det er et kæmpe problem. Der kan ofte ikke gøres helt rent, selv ved støvsugning eller udluftning, konflikter opstår hurtigt og arbejdsmiljøet er usundt, siger Jesper Haunstoft og fortsætter:
– Derfor snakkede jeg med et par kollegaer fra branchen om, at det måtte kunne løses på en måde, som både er forsvarlig for mennesker og miljøet. Og så gik jeg ellers i gang med at eksperimentere med at blande forskellige produkter sammen, som kunne påføres en overflade og gøre det nemt at spore, hvor produktet er påført.
En essentiel del af forretningsstrategien
Fiberbinder-produktet er det første af sin art. Derfor spiller tidlig beskyttelse af de immaterielle rettidigheder en vigtig rolle for at øge værdien af virksomheden og sikre den fremtidige konkurrencedygtighed ifølge Claus Elmeros, ekspert i IP-rettigheder hos Plougmann Vingtoft.
– Mange undervurderer betydningen af et patent. De ser det som en omkostningstung post, der enten kan udskydes eller er helt unødvendig, men et patent skal ses som en essentiel del af forretningsstrategien. Ved at beskytte sine rettigheder, beskytter man sin forretning og giver den de bedste muligheder for udvikling og vækst, siger Claus Elmeros og fortsætter:
– Et patent kan være afgørende for, om en virksomhed kan søge nye forretningsmuligheder. Med et patent kan man nemlig blokere for, at en konkurrent går på markedet med præcis samme produkt. Det giver så mulighed for at lave en såkaldt licensaftale baseret på en patent-rettighed med fx en producent, som kan sætte sin egen produktion i gang mod at betale royalty.
Med et patent sikrer man således sin virksomhed flere udviklingsmuligheder. Man skal bare sørge for at have fået patentet registreret på de markeder, som kan have relevans på sigt. Derfor er det også vigtigt at tænke IPR ind tidligt som en vigtig brik i forretningsstrategien.
En lang men nødvendig proces
Det er halvandet år siden, at Fiberbinder indleverede den første patentansøgning til den europæiske patentmyndighed EPO.
Siden har virksomheden været på en lang rejse, hvor både selve Fiberbinder-produktet og ansøgningen har udviklet sig markant, og i oktober 2022 blev den internationale patentansøgning offentliggjort.
– Det har været en lang proces, og patentverden kan være noget af en jungle at forstå. Det er en verden, som er langt fra vores. Virkelig langt. Derfor er vi glade for at have fået hjælp fra Plougmann Vingtoft. Claus har virkelig forstået at gøre det hele håndgribeligt og har lettet processen meget. Det er helt klart et spørgsmål om, at man har tillid til dem, man snakker med, og så har det også været vigtigt, at vi har kunnet mærke, at han synes, det er spændende og tror på potentialet, siger Jesper og suppleres af sin medstifter i Fiberbinder Morten Einshøj:
– Patentet er en byggesten i forretningsstrategien, der viser en seriøsitet med produktet og selve ’fiberbindermetoden’. Det spiller helt klart en rolle, når vi fortæller om det til de forskellige interessenter. Og med et patent får vi beskyttelse på en måde, så potentielt fremtidige konkurrenter ikke bare kan kopiere vores produkt. Vi hilser konkurrence velkommen, men andre må stå på egne ben og selv udvikle deres produkter.
Sigtekornet er rettet mod fremtiden
Fiberbinder er stadig i den spæde opstartsfase, men den overordnede plan er klar. Med IP-rettighederne på plads er man klar til at erobre først Danmark og siden søge ud over grænserne til andre relevante markeder.
– Vi kan virkelig mærke, at interessen for alvor begynder at sætte ind, og der bliver trukket i os fra mange steder nu. Der er styr på produktionen i Danmark, og vi er klar til at trykke på ’go’-knappen, når den tid kommer, siger Jesper Haunstoft, mens Morten Einshøj tilføjer:
– Vi ser Danmark, som det land vi starter i, men det er absolut ikke det land, vi slutter i. Folk over hele verden bliver syge af asbest, og det vil vi gerne være med til at gøre noget ved.
Vil du vide mere?
Er du nysgerrig på, hvordan du kan håndhæve dine rettigheder? Vores eksperter har stor erfaring med at rådgive virksomheder om IPR. Kontakt os, hvis du ønsker mere information om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.