Vil du gerne blive klogere på, hvad et patent er, hvilke krav, der stilles til en opfindelse for, at den kan patenteres, og hvorfor det er vigtigt, at du beskytter dine idéer? Så er du kommet til det rette sted.
Hvis man ikke er vant til at beskæftige sig med patenter, kan ansøgningsprocessen være en kompliceret affære, og ved første øjekast virker det måske som noget af en opgave at skulle ud på. Derfor har vi lavet en guide, der giver dig et enkelt og overskueligt overblik over, hvordan du kan beskytte din idé. Du kan også downloade guiden som PDF til venstre på siden.
Et patent beskytter din virksomheds opfindelser, nyudviklinger og idéer mod kopiering og er afgørende for virksomheder, der baserer deres forretning på særlige produkter eller teknologier. Med et patent sikrer du virksomhedens egne investeringer i forskning og udvikling, og det er ofte en forudsætning for investorers interesse, når de skal tage beslutning om at sætte kapital på spil.
Har du spørgsmål til patenter, patentlovgivning og strategi, er du altid mere end velkommen til at kontakte os.
Hvorfor er patenter en god idé?
- Patenter gør din forretning robust
Beskytter man ikke sin innovative idé gennem patenter, er man som nystartet virksomhed dårligt stillet over for konkurrerende virksomheder med store økonomiske muskler, som vil kunne bruge eller videreudvikle idéen og sætte den på markedet. - Patenter er aktiver
Med et patent, sikrer du din markedsposition og ejerskab af opfindelsen. Det gør, at dine konkurrenter ikke kan ”stjæle idéen” fra dig. Patentering handler ikke blot om defensiv beskyttelse, det handler også om at skabe fremtidsmuligheder. - Patenter tiltrækker investorer
Patentet er dit bevis på, at dit projekt er nyt og har opfindelseshøjde og kun findes hos netop dig og dit team. Patentet er desuden et formelt bevis på din ekspertise og din dedikation til at udvikle projektet til en forretning, hvilket giver investorerne en sikkerhed for, at de finansierer et professionelt projekt. - Patenter skaber i sig selv forretning
Patenter danner grundlag for licens- og samarbejdsaftaler, og du er som indehaver af patentet i en position til at forhandle lukrative aftaler med tredjemand, som har interesse i opfindelsen.
Hvordan opnår man patent?
1. Nyhedsundersøgelse
Først og fremmest skal du undersøge, om din idé er ny. Du kan selv søge i patentdatabaser som fx Espacenet eller Google Patents. Desuden kan en patentrådgiver hjælpe dig med at foretage såkaldte nyhedsundersøgelser eller patenterbarhedsvurderinger.
De 3 patentbetingelser:
Selvom lovgivningen ikke er helt ens i fx Europa og USA, så gælder det overordnet, at man kun kan få patent på en opfindelse, hvis den overholder disse tre betingelser:
- Nyhed: Din idé skal være ny og må ikke på forhånd være offentligt i brug eller på anden måde offentliggjort, fx på en hjemmeside eller i et tidsskrift. Det gælder også eget brug og fremvisning.
- Opfindelseshøjde: Din idé skal adskille sig væsentligt fra andre kendte opfindelser og produkter.
- Industriel anvendelse: Din idé skal som udgangspunkt kunne udnyttes industrielt
Hvis du er i tvivl, om din opfindelse opfylder disse tre betingelser, bør du kontakte en patentrådgiver, der kan hjælpe dig med at vurdere dine muligheder. For visse opfindelser kan der være yderligere betingelser og undtagelsesbestemmelser.
2. Patentansøgningen
Når du har sikret dig, at din idé lever op til de tre betingelser, kan du gå i gang med at udarbejde din patentansøgning. Her kan det være en stor fordel at alliere sig med en IPR-ekspert, som kender de patentjuridiske faldgruber og dét teknisk-juridiske sprog, der passer til patentmyndigheden, hvor du indleverer din ansøgning. På den måde kan du få skrevet ansøgningen mere effektivt og bruge din egen tid på at udvikle projektet.
Uanset hvem der skriver patentansøgningen, skal den bestå af to hoveddele:
- En beskrivelse af din opfindelse: Du skal i ansøgningen beskrive din idé, forklare dens formål og hvorfor den er unik. Vedlæg gerne tegninger, der illustrerer din opfindelse, og som viser principperne i idéen. Hvis man ikke laver en fyldestgørende beskrivelse, kan de vigtige detaljer, som ellers kunne opklare, hvordan idéen adskiller sig fra andre opfindelser, gå tabt. Derfor er det ofte bedre at skrive for meget end for lidt – og det er afgørende, at du kender til eventuelt lignende opfindelser og produkter, som kan spille ind i myndighedernes vurdering af din idé.
- Et patentkrav: En patentansøgning kan rumme flere patentkrav, og de danner tilsammen fundamentet i din ansøgning. Patentkrav er klare tekniske beskrivelser af den idé/løsning, som du ønsker at patentere, desuden definerer de, hvordan løsningen adskiller sig fra lignende løsninger. Patentkravene definerer, hvorledes din idé er beskyttet. Dine patentkrav skal derfor dække din idé fra alle tænkelige vinkler, så du kan opretholde retten til din opfindelse overfor eventuelle konkurrenter.
3. Afvent afgørelsen
Når du har indleveret din patentansøgning, må du afvente den endelige afgørelse – som kan tage flere år (men sagsbehandlingen kan accelereres). På dette tidlige stadie vælger de fleste at gøre det til en del af deres markedsføring og eventuelle investor-pitch, at de har et såkaldt ”pending patent”.
Hvad koster et patent?
Prisen for en patentansøgning og et udstedt patent afhænger af flere faktorer. For det første spiller opfindelsens kompleksitet og omfang en rolle. Dernæst kan der være omkostninger i forbindelse med landevalg, sagsbehandling og antallet af patentkrav.
En indledende nyhedsundersøgelse, udført af en patentrådgiver koster normalt 10.000-20.000 DKK (ex moms), mens en patentansøgning kan løbe op i mellem 30.000- 60.000 DKK (ex. moms). Derefter følger omkostninger til forhandling og dialog med patentmyndighederne i de lande, hvor patentansøgningen behandles. Desuden skal man indregne officielle gebyrer til myndighederne, bl.a. årlige fornyelsesomkostninger.
Patent- og Varemærkestyrelsen tilbyder en vejledende prisberegner samt en oversigt over officielle gebyrer.
Vi anbefaler iværksættere at lægge en strategi for deres IPR tidligst muligt i opstartsfasen – og selvsagt før markedsføring af idéen påbegyndes. Et indledende møde med en patentrådgiver kan hjælpe med at sikre, at de penge, en virksomhed har til at sikre rettighederne, bliver brugt mest fornuftigt.
Læs mere om iværksætteri og IPR her.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Du er nu nået til vejs ende i guiden og forhåbentlig blevet klogere på, hvad et patent er, hvilke fordele det giver dig, og hvordan du ansøger om patent. Hvis din idé er patenterbar, kan du så småt begynde at beskrive hvordan og hvorfor allerede nu.
Hvis du har brug for professionel hjælp til hele eller dele af processen, står vores rådgivere klar. Du kan kontakte vedkommende direkte, hvis du har fundet en rådgiver inden for dit tekniske område blandt vores eksperter.
Du er også velkommen til at sende os en generel forespørgsel. Det er selvfølgelig gratis og uforpligtende at tage den indledende snak. Skriv til pv@pv.eu eller ring til os på: +45 33 63 93 00.
God arbejdslyst!