Beskyttelse af varemærker i Kina

Den klassiske fejl mange virksomheder begår, når de ekspanderer til markeder uden for Europa, er ikke at have en strategi for, hvordan de undgår at få krænket deres brand.

Lav en strategi for varemærkerettigheder

Der er vigtige forholdsregler at tage inden man som virksomhed, uanset branche, springer ud i et kinesisk forretningseventyr.

Man har typisk en plan for markedsføring, distribution og mange andre ting, men nogle undlader helt at lave strategi for f.eks. deres varemærkerettigheder.

En sådan strategi bør indeholde flere elementer, herunder udvælgelse af troværdige nationale samarbejdspartnere, grundig forundersøgelse, omfattende undersøgelse af fonetiske oversættelser og translitteration og selvfølgelig registrering af varemærke(rne).

Læs mere om, hvad din strategi bør indeholde i artiklen “Har du forberedt din virksomhed til det kinesiske marked?”.

 Ekspertviden om varemærker i  Kina

At operere og få succes på det kinesiske marked kræver med andre ord ekspertviden. Har man som virksomhed ikke det fornødne kendskab til varemærker og designbeskyttelse, bør man søge råd og vejledning hos eksperter med indgående kendskab til kinesisk kultur, kinesiske myndighedspraksis og varemærkelovgivning og med et netværk af relevante samarbejdspartnere.

Fakta om varemærkebeskyttelse i Kina

  • I 2004 blev der indleveret ca. 550.000 varemærkeansøgninger i Kina. I 2012 var det tal vokset til ca. 1.600.000
  • I 2004 var 96 % af alle varemærkeansøgninger fra lokale kinesere.
  • I 2012 var 93 % af alle varemærkeansøgninger fra lokale kinesere
  • $60 millioner endte det med at koste Apple at købe rettigheden til navnet iPad i Kina
  • Hong Kong og Macau har deres eget separate registreringssystem

Kontakt os

Hvis du vil høre mere om, hvordan du sikrer dine varemærkerettigheder i Kina, så kontakt vores varemærkechef Ellen Breddam. Du er også velkommen til at udfylde nedenstående kontaktformular:

Ja tak, jeg vil gerne bruge ti minutter på at tale med en rådgiver og høre, hvordan Plougmann Vingtoft kan hjælpe med at beskytte mit varemærke i Kina.
  • Få mere information om hvordan vi behandler og beskytter dine data her.

 

LÆS OGSÅ: Har du forberedt din virksomhed til det kinesiske marked?

 

Tilbage til siden “Varemærker”