Hvad er et varemærke?

De mest udbredte varemærker er ordmærker og logoer, men et varemærke kan også være en vares form som eksempelvis flasken fra COCA-COLA® eller TOBLERONES karakteristiske trekantede chokolade. Det er kun fantasien, som sætter grænser for udformningen af et varemærke, så længe det har særpræg og er unikt, så det ikke kan forveksles med et eksisterende varemærke.

I et konkurrencepræget marked kan et karakteristisk produktnavn, et grafisk element eller et design ofte udgøre forskellen på succes eller fiasko. Etablering af et stærkt varemærke med en gennemarbejdet strategi er derfor et af de mest effektive måder at skille sig ud fra mængden og få dit brand indprintet i kundens bevidsthed.

Et varemærke beskytter din forretning

Det væsentligste for langt de fleste virksomheder er at beskytte firmanavn, produktnavne, logo og slogan.

Et varemærke kan bestå af flere elementer:

  • Et ord eller flere ord, et navn eller en sætning
  • En grafisk eller figurativ illustration
  • Et tredimensionelt mærke

Forskellige typer af varemærker

Du kan varemærkebeskytte flere forskellige distinkte træk ved din virksomheds navn og dens produkter, fx kan du registrere:

  • Ordmærker: Bogstaver, der danner et ord eller en forkortelse, som kan udtales. Et eksempel er HUMMEL® CARLSBERG® og PFA®
  • Figurmærker: Logoer – med eller uden ord – som det berømte æble hos APPLE® og de fire ringe i logoet for AUDI®
  • Vareudstyrsmærker: Varemærker, hvor varens form, udstyr eller emballage, udgør varens kendetegn. Et godt eksempel er flasken fra COCA-COLA® og de karakteristiske bjergtoppe fra TOBLERONE®-chokoladebaren
  • Lydmærker: Kan f.eks. være en kendingsmelodi som de velkendte klokker fra HJEM-IS®
  • Farvemærker: Et varemærke kan også være en bestemt farve, f.eks. GRUNDFOS’® røde farve på deres pumper

soda-can varemærke

Hvad kan du ikke beskytte som varemærke

Vil du registrere et navn, slogan eller logo som varemærke skal følgende overholdes:

1) Ikke blot er deskriptiv
Hvis du vil registrere et nyt figurmærke som logo for virksomheden, så sørg for, at mærket ikke er beskrivende eller ligner et almindeligt brugt symbol, f.eks. det røde Ø for økologi, den runde pil for genbrug eller den lyserøde sløjfe for brystkræft.

2) Ikke er i strid med dansk lovgivning eller vildleder forbrugeren

Det er ikke muligt at beskytte noget, der vildleder forbrugeren. Fx et mærke for uægte smykker, der indeholder ordet ‘guld’. Dit varemærke må kun indeholde en beskyttet titel, hvis du har lov til at bruge titlen, fx farmaceut.

3)  Må ikke indeholde symboler som våbenskjold eller flag

Dit logo må kun indeholde officielle statskendetegn, hvis du har fået tilladelse til det.

 

Få mere information om de forskellige varemærketyper

Hør vores varemærkechef, der besøger Go’ Morgen P3 og får en snak om varemærker med værterne, Sara Bro og Anders Stegger: