Over tid får store virksomheder ofte samlet en omfattende og kompleks patent- og varemærkeportefølje for at beskytte deres rettigheder og kommercielle interesser. Med meget store IPR-porteføljer er det ofte en udfordring at skabe en samlet, strømlinet IPR-strategi, der er helt opdateret i forhold til, hvad der sker i markedet.
Det vigtigt, at IPR-strategien tænkes på ledelsesniveau, hvor de rigtige beslutninger kan træffes. Det er dyrt at holde et patent i live, og hvis det ikke strategisk passer ind i forretningsplanen, skal ledelsen handle.
Vores rådgivere kan assistere din virksomhed med at udarbejde en sammenhængende strategi for jeres IP-rettigheder — lige fra de indledende strategiske og forretningsmæssige overvejelser før større udviklingsprojekter iværksættes til den egentlige implementering og eksekvering.
Ud over strategisk IPR-rådgivning tilbyder vi administration af patentporteføljer, hvor vores eksperter håndterer patentfrister og udvider porteføljen ved at udforme og indlevere nye patentansøgninger. Vores ydelser kan skræddersys til hver enkelt kunde og omfatter f.eks. freedom to operate-analyser (FTO), kortlægning af patenter, IPR-administration, konkurrentovervågning og indsigelser, krænkelser og retssager.
I tilgift til vores egne eksperter samarbejder vi med pålidelige, lokale firmaer i hele verden for at sikre, at vores kunders forretning er i sikre hænder uanset det foretrukne marked.
Vi tilbyder også administration af varemærkeporteføljer, og vores internationalt anerkendte varemærketeam har mange års erfaring med at repræsentere kunder fra hele verden inden for varemærker, designbeskyttelse, ophavsret og domænenavne.
Vores varemærketeam hjælper kunderne med deres varemærkerejse fra indledende undersøgelser og ansøgninger på internationale markeder til registrering og krænkelsessager. Vores varemærkeeksperter håndterer ansøgninger i både Danmark, Norge, EU (CTM) og internationalt gennem Madridprotokollen (WIPO).
Derudover tilbyder vi rådgivning inden for kommercialisering, teknologioverdragelse, markedsanalyser og teknologisk drevet forretningsudvikling. Det gør, at vi har omfattende erfaring med at hjælpe vores kunder med at markedsføre nye teknologier.
Nedenfor kan du læse, hvordan vi har hjulpet andre store virksomheder
VESTAS: Det roterende babelstårn
På en mark uden for Roskilde står der en noget usædvanlig vindmølle. Hvor almindelige vindmøller har én rotor, har denne mølle fire rotorer monteret på ét tårn. Projektet kaldes for ‘Babylon’ og er udviklet i et samarbejde mellem den danske vindmøllegigant Vestas og forskere fra DTU Vindenergi. Plougmann Vingtoft har hjulpet Vestas med at patentere den nye, spændende teknologi.
NOVOZYMES: En global produkt- og varemærkeportefølje
Virksomheder med global tilstedeværelse har ofte mange og varierede produkter, der tilpasses lokale markeder. Biotekvirksomheden Novozymes A/S oplever dette på nært hold, da virksomhedens brug af enzymer til vaskepulver veksler fra kontinent til kontinent. Plougmann Vingtoft sørger for firmaets varemærkeportefølje, hvor produkternes alsidighed virkelig viser sig.
KAMSTRUP: Patenter skabte vækst for innovativ nichevirksomhed
Plougmann Vingtoft har været med fra begyndelsen af Kamstrups væksteventyr, og med hjælp fra vores patentrådgivere er patentporteføljen vokset støt i takt med virksomhedens succes.
Vi har blandt andet hjulpet Kamstrup med indledende undersøgelser i patentregisteret, for der er jo ingen grund til at bruge penge på en ansøgning, hvis et lignende patent allerede er udtaget af en konkurrent…
BAYER AG: Den lille pille, der gør en verden til forskel
P-pillen har spillet en vigtig rolle i kvindefrigørelsen siden 1960’erne.
I 1990’erne satte Bayer AG sig så for at udvikle en ny p-pille, og resultatet blev Yasmin®-pillen, som Plougmann Vingtoft har hjulpet medicinalvirksomheden med at patentere.
ULSTEIN: En IPR-strategi i tre trin
Ulstein Groups X-BOW® er et prisvindende skibsdesign, der gør det nemmere for skibe at sejle gennem bølgefyldt hav. Plougmann Vingtoft hjalp med at beskytte opfindelsen med en tretrins-IPR-strategi og sikrede dermed Ulstein afgørende konkurrencefordele.
Ulstein har indtil videre solgt 100 eksemplarer af deres bølgebrydende og miljøvenlige X-BOW® skrog.