ULSTEIN: En IPR-strategi i tre trin

Ulstein Groups X-BOW® er et prisvindende skibsdesign, der gør det nemmere for skibe at sejle gennem bølgefyldt hav. Plougmann Vingtoft hjalp med at beskytte opfindelsen med en tretrins-IPR-strategi og sikrede dermed Ulstein afgørende konkurrencefordele.

X-BOW® har ikke alene skabt en revolution inden for skibsdesign og –byggeri. Opfindelsen repræsenterer også en ny måde at tænke på, når det kommer til beskyttelse af skelsættende innovation. X-BOW® er et godt eksempel på, at IPR-arbejde ikke blot handler om at sikre rettighederne til ens teknologiske opfindelse. Det drejer sig lige så meget om at få lagt en strategi, som beskytter produktets design og navn.

Beskyttelse på tre fronter: design, varemærke og patent

Ulstein har med deres banebrydende design skabt et skib, der er genkendeligt og associeret med en specifik skibsdesigner. Sagt med en IPR-betegnelse indikerer det unikke design en kommerciel oprindelse – definitionen på et varemærke. Med X-BOW® har Ulstein altså anskaffet sig tre essentielle IP-rettigheder: teknologi, design og varemærke:

  • Først blev skibets teknologi sikret gennem en international patentansøgning rettet mod shipping-lande.
  • Derefter blev designet sikret gennem multinationale designansøgninger rettet mod de relevante markeder.
  • Til sidst blev ansøgningen for et tredimensionelt (3D) varemærke indleveret internationalt. Det faktum, at X-BOW® er accepteret som et 3D varemærke, er ingen lille bedrift. Skibet er det første skib, der nogensinde er blevet godkendt som et 3D-varemærke i EU.

At have IP-rettighederne for X-BOW® sikkert om bord giver Ulstein en vital konkurrencefordel på markedet, eftersom ingen af firmaets konkurrenter kan tilbyde konkurrerende produkter baseret på samme teknologi og design som Ulstein uden udtrykkelig godkendelse fra Ulstein.