FREDERIKSDAL: International varemærkestrategi bar frugt i Kina

Tre entusiastiske herrer – godsejer Harald Krabbe, kok Jan Friis-Mikkelsen og journalist og vinkender Morten Brink Iwersen – kastede i 2006 deres kærlighed på den sure Birgitte. Det havde måske været lidt overvældende med tre så dedikerede mænds opmærksomhed, hvis ikke Birgitte havde været navnet på den type stevnskirsebær, der vokser i rigt mål på Frederiksdal Gods.

”Birgitte” er et såkaldt surkirsebær – for surt til at spise, men aldeles fortrinligt til vin. Det indså vinentusiasten Morten, da han tilfældigt besøgte godset, og snart havde han og godsejer Harald sammen med kok Jan Friis-Mikkelsen lagt fundamentet til det, der skulle blive til FREDERIKSDAL KIRSEBÆRVIN®.

Frederiksdal-Kirsebærvin_ser-på-vin

Vinen fra Frederiksdal Gods er blevet lovprist af vinkendere både i Danmark og udlandet. Det helt store, internationale gennembrud for Frederiksdal kom i forbindelse med den kinesiske præsidents besøg i Danmark i 2012, hvor Frederiksdal underskrev en millionkontrakt med den kinesiske delegation.

Varemærkestrategi sikrede handelseventyr i Asien

Vel vidende at kinesiske handelseventyr kan ende i store tab, hvis man ikke har styr på sine varemærker, tog Plougmann Vingtofts varemærkechef, Ellen Breddam, kontakt til Harald Krabbe for at hjælpe virksomheden med en international varemærkestrategi.

”Hvis man ikke beskytter sine varemærker, inden man begynder at sælge til især Kina, risikerer man, at andre registrerer varemærket, så man skal købe rettighederne tilbage for en mindre formue. I værste fald kan man komme ud for, at andre – fuldt lovligt – sælger kopiprodukter under ens firmanavn,” forklarer Ellen Breddam.

Sammen med Plougmann Vingtoft registrerede Frederiksdal deres firmanavn som varemærke i EU, Kina, Japan, Norge, Schweiz og USA. Det gjorde, at virksomheden trygt kunne bevæge sig ud på de internationale markeder og imødekomme den stigende efterspørgsel efter Frederiksdal kirsebærvin i udlandet.

Frederiksdal-Kirsebærvin_ELB-og-Harald

Efterfølgende har Plougmann Vingtoft også hjulpet Frederiksdal med at registrere deres logo, en tegning af Frederiksdal gods, som figurvaremærke på flere internationale markeder.

Iværksætterånden lever trods voksende eksport

De tre stiftere af Frederiksdal brænder for kvalitet og smag og udvikler hele tiden deres produkt. De er ikke bange for at eksperimentere med nye produktionsmetoder og lagrer blandt andet kirsebærvinen på glaskolber, vin- og cognacfade for at se, hvad det gør ved smagen.

”Selvom Frederiksdal efterhånden er en mellemstor virksomhed med millionkontrakter i udlandet, fornemmer man stadig tydeligt den energi, interesse og glæde ved det, de laver, som kendetegner dedikerede iværksættere. Der er noget særligt ved at være med i udviklingen af sådan en virksomhed. Det giver god energi,” siger Ellen Breddam.

Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med en varemærkestrategi.