Sådan formidler du IPR i dit investor-pitch

Når startups pitcher idéer til investorer, kan det være afgørende, at virksomhedens immaterielle rettigheder (IPR) bliver dækket grundigt. I denne artikel giver investor Sune Alstrup dig gode råd til, hvordan du formidler IPR i dit pitch.

Immaterielle rettigheder kan være afgørende for, om du går tomhændet fra et investorpitch eller ej. For udover at have styr på dit marked og hvilket problem, du løser, er det relevant for investorerne at vide, at du har styr på virksomhedens rettigheder.

Det har investor Sune Alstrup førstehåndserfaring med. Som stifter af virksomheden The Eye Tribe, der blev solgt til Facebook-ejede Oculus, har han været med til at registrere 21 patenter – specielt inden for ”eye tracking.”

Sune Alstrup, investor & stifter af virksomheden The Eye Tribe

“Det er vigtigt at kunne fortælle investorerne om, hvad for noget IP du har og planlægger at have i fremtiden. Det signalerer modenhed, og det virker meget professionelt og overbevisende. Samtidig er det investorens sikkerhed for, at der er værdi i selskabet, selvom virksomheden er nystartet og måske ikke har nogen kunder endnu,” siger Sune Alstrup.

På rejsen med The Eye Tribe og under sin uddannelse på ITU opbyggede Sune Alstrup stor erfaring med, hvordan han skulle formidle IPR i pitch-situationer. Ved at fortælle om virksomhedens immaterielle rettigheder kunne han nemmere overbevise investorer og andre interessenter om, at købe ind på virksomhedens visioner og potentiale. 

“Vi havde altid en slide, der gav overblik over vores immaterielle rettigheder inden for hardware og software, vores trade secrets samt varemærker og designs. Det var vigtigt hele tiden at kunne fortælle, hvor vi var i processen, så det stod klart for investorerne, at vi havde en plan for at udvikle vores teknologi,” siger han.

I det følgende giver Sune Alstrup tre gode råd til, hvordan du formidler IPR og får det maksimale ud af dine investorpitches.

1. Hav IPR-strategien på plads

Som startup skal I gøre jer klart, om I vil beskytte virksomhedens rettigheder eller ej. Det gør I ved at undersøge mulighederne for at registrere patenter, varemærker og designs og lægge en strategi for det. Derudover er det vigtigt at være skarp på, hvor virksomheden kan udvikle sine rettigheder yderligere, så både I og investorerne har en idé om, hvad de kan forvente i fremtiden.

2. Præsentér IPR i dit pitch

Ethvert pitch deck bør have en slide om virksomhedens fokus på IPR. Det skal typisk placeres midt i pitch’et, når du har gennemgået behov og marked. Sliden skal være kortfattet med en oversigt over virksomhedens nuværende og fremtidige planer for IPR. Husk, at det ikke må være for teknisk. Bare et kort overblik. På den måde viser du, at du kan udvikle yderligere værdi i virksomheden. Jo mere værdi, du kan tilføje, jo tryggere bliver investorerne. Samtidig øger det værdien af virksomheden, så du bedre kan argumentere for værdiansættelsen.

3. Del nok, men ikke for meget

Sørg for at fortælle om virksomhedens IPR på et niveau, hvor du ikke siger for meget, men nok til, at investoren forstår værdien af dine rettigheder. Investorer er meget bevidste om, hvad de får at vide. Og det anses som uprofessionelt at afsløre for meget i et pitch. Der er dog mange ikke-fortrolige forhold, du kan fortælle om, som giver mening for investorerne. Eksempelvis kan du fortælle om, hvem der har hjulpet med virksomhedens IPR, og hvilken funktion produktet har. Senere kan du overveje, om du skal lave en NDA (Non-disclosure Agreement), hvis investoren kræver uddybende information.

Lær mere om IPR

Plougmann Vingtofts eksperter har stor erfaring med at rådgive virksomheder i alle brancher om, hvordan du kan udnytte IPR i din forretning. Kontakt os, hvis vi skal hjælpe dig med at håndhæve dine rettigheder.