3 fejlslutninger om IPR, der får investorer til at miste interessen

Mange investorer anser virksomhedens immaterielle rettigheder (IPR) som en vigtig del af fortællingen, når startups pitcher deres idéer. I denne artikel fortæller investor Sune Alstrup om, hvilke udsagn om IPR, der får ham til at vende tommelfingeren nedad, når startups pitcher til ham.

Mange startups er ikke opmærksomme på at beskytte deres idéer. Men i en pitch-seance kan den tilgang give bagslag.

Det mener investor Sune Alstrup, som i 2016 solgte virksomheden The Eye Tribe til Facebook (nu Meta). I dag er Sune Alstrup investor i 20 tech-virksomheder og fire early stage-investorfonde. Han er desuden en del af investornetværket DanBAN.

Sune Alstrup, investor & stifter af virksomheden The Eye Tribe

“Der er rigtig mange startups, som ikke har taget stilling til IPR, fordi det er svært at forholde sig til. Og det er en kæmpe fejl. For hvis du bare lader stå til, udnytter du ikke din idés fulde potentiale, og så er der ikke mange investorer, der vil skyde penge i projektet,” siger Sune Alstrup og fortsætter:

“Der er en tendens til, at IP bliver undervurderet blandt startups. Derfor bliver der begået rigtig mange fodfejl, og det skader virksomhederne, når de pitcher til investorer.”

Siden Sune Alstrup startede som investor i 2017, har han set utallige virksomheder, som ikke havde forberedt sig på, hvordan de skulle præsentere deres immaterielle rettigheder. Her deler han tre typiske udsagn, der slukker hans lyst til at investere:

1. “IPR er ikke relevant for vores startup”

Jeg hører ofte dette udsagn fra virksomheder, der ikke har forberedt sig på at fortælle om deres tilgang til IPR. Eller simpelthen ikke har nogen tilgang. Det er en stor fejl, for mange investorer kan dekonstruere argumentet.

IPR er ikke kun patenter. Det er også et spørgsmål om varemærker og designs, hvilket kan være relevant for de fleste virksomheder. Samtidig er det altid relevant at afklare sit behov for IPR. Så medmindre virksomheden har taget aktivt stilling på området og kan argumentere for, hvorfor IPR ikke er relevant, vil udsagnet få stifteren til at fremstå useriøs. Det er meget bekvemt for virksomheder ikke at forholde sig til svære ting som IPR. Men virksomheder, jeg investerer i, må ikke hoppe over, hvor gærdet er lavest.

2. “Software kan alligevel ikke patenteres”

Mange har en idé om, at software ikke kan beskyttes, men det er en sejlivet myte. Software kombineret med hardware kan sagtens patenteres. For eksempel, hvis din software er en del af en sensor, der måler temperaturer eller styrer en bil. Desværre vælger mange virksomheder at ignorere denne mulighed og bruger det som en dårlig undskyldning for, at de ikke har tænkt IPR ind i deres forretningsstrategi. Den tilgang er sjældent værd at investere i.

3. “Vi kan ikke lade patentprocessen sænke os”

Dette argument møder jeg kun hos virksomheder, som ikke har sat sig ind i mulighederne for at beskytte deres ideer. Og ja, en lang patentproces kan virke skræmmende, når man bare gerne vil ud over stepperne. Men processen er faktisk nemmere end som så. En håndfuld møder med den rette rådgiver kan være nok, og det vil sandsynligvis spare virksomheden tid og penge på den lange bane. Samtidig vil det forøge værdien af virksomheden og tiltrække flere investorer.

Lær mere om IPR

Plougmann Vingtofts eksperter har stor erfaring med at rådgive virksomheder i alle brancher om, hvordan du kan udnytte IPR i din forretning. Kontakt os, hvis vi skal hjælpe dig med at håndhæve dine rettigheder. 

LÆS OGSÅ: