Instagram-opslag havde konsekvenser for designbeskyttelse hos PUMA®

Der er netop faldet dom i en spændende sag, som afgrænser, hvornår offentliggørelsen af et design går forud for ansøgning om designregistrering. Sagen har fået opmærksomhed de seneste år, da parterne er ingen ringere end den internationalt kendte sangerinde Rihanna og skoproducenten PUMA®.

Sagen tog sin begyndelse i december 2014, da Rihanna blev udpeget som PUMA®s kreative direktør. I den forbindelse delte hun et opslag på sin Instagram-profil, hvor hun poserer med et par nye PUMA®-sneakers, der markedsføres som PUMA® ‘Creeper’. Det er netop dette par sko, der er omdrejningspunkt i sagen, da PUMA® først ansøger om designbeskyttelse af skomodellen i juli 2016.

Uden at dykke ned i tekniske detaljer er der en regel i EU’s designlovgivning, som fastslår, at det er tilladt at vise et design for offentligheden, før man ansøger om registrering. Dog er det et krav, at man inden for 12 måneder efter offentliggørelsen skal søge om registrering af samme design. Desuden skal offentliggørelsen være kendt af offentligheden i EU.

Portrait of Ellen Breddam
Ellen Breddam, Head of Trademarks, Partner

I praksis er der sager, der viser, at hvis man offentliggør et design, f.eks. i Hong Kong gennem en lokal avis, vil det normalt ikke blive betragtet som en offentliggørelse i EU (se afgørelsen i SackIt ApS’s EU-design sag nr. 002426460-0001). Omvendt, hvis man offentliggør et design på en international skomesse i USA, anses det også som en offentliggørelse i EU (se sagen om Croc’s i T-651/16).

Sagen om PUMA® og Rihannas offentliggørelse blev først behandlet af EU-myndigheden, EUIPO. De konkluderede, at på grund af Rihannas internationale berømmelse og hendes følgerskare på Instagram ville offentliggørelsen, selvom den fandt sted i USA, hvor Rihanna bor, være kendt af offentligheden i EU.

PUMA® forsøgte at få afgørelsen omgjort ved Retten i EU. De argumenterede blandt andet for, at hele designet ikke var synligt på billederne. Retten i EU har nu stadfæstet afgørelsen fra EUIPO og fastholder, at de billeder, som Rihanna delte på sine sociale medier og andre steder, var tydelige nok til, at alle designelementerne kunne genkendes. Desuden ville de være blevet set af mange mennesker på grund af Rihannas prominente status.

Denne afgørelse er af stor betydning, da den understreger nødvendigheden af forsigtighed, når en virksomhed præsenterer sine nye designs offentligt. Fra det øjeblik begynder en nedtælling på 12 måneder.

Dommen fungerer også som en påmindelse om, at man ikke altid kan antage, at et registreret design i EU er gyldigt. Designet kan have været offentliggjort mere end 12 måneder før ansøgningen blev indsendt, hvilket ikke bliver undersøgt af myndighederne.

Hvad kan vi lære af sagen?

Designindehavere står over for en afvejning mellem at udnytte fordelene ved at promovere deres designs gennem kendte personer, herunder influencere, og behovet for at beskytte deres intellektuelle ejendomsrettigheder ved at registrere deres designs. I denne sammenhæng er det vigtigt at udøve nøje kontrol over offentliggørelser på sociale medier, selvom det kan være ubehageligt for den pågældende berømthed.

Som allerede nævnt, hvis et design bliver offentliggjort eller delt bredt på sociale medier, før det er registreret, begynder uret at tikke for den 12-måneders frist. Derfor er tidlig beskyttelse afgørende, selv hvis det betyder, at influencere eller ambassadører ikke får helt så frie hænder til at give en forsmag på designet.

Har du brug for varemærkeekspertise?

Kontakt en af Plougmann Vingtofts varemærkeeksperter her eller send en anmodning til pv@pv.eu.

LÆS OGSÅ: