Navnekrig: To sjæle, samme tanke

En ny sag verserer i øjeblikket hos EU-varemærkemyndigheden, EUIPO, mellem et hollandsk og et kinesisk selskab, som begge har valgt navnet BAIDU. Denne konflikt har ført til en langvarig juridisk kamp, der belyser de udfordringer, virksomheder kan stå overfor, når de vælger det samme varemærke.

Det er ikke ualmindeligt, at to selskaber får samme idé til et varemærke. Så længe de ikke opererer i samme branche eller land, er det som regel ikke et problem. Der findes flere kendte eksempler på dette fænomen:

  • ABBA: Musikgruppen ABBA og en producent for fiskekonserves.
  • ECCO: ECCO for fodtøj og ECCO for fiskekonserves.
  • Ajax: AFC Ajax Amsterdam fodboldklub og et rengøringsmiddel.

Som rådgiver for virksomheder omkring valg af nye varemærker, undrer jeg mig dog af og til over, hvorfor virksomheder i vidt forskellige brancher vælger det samme navn. Er det for at drage fordel af den goodwill, der er knyttet til det ældre varemærke? Eller er det blot tilfældigheder?

Den aktuelle sag hos EUIPO mellem det hollandske og det kinesiske selskab, der begge har valgt navnet BAIDU, bringer netop dette spørgsmål i fokus. Begge virksomheder bruger navnet som firmanavn og kendetegn for deres services, hvilket har ført til en intens juridisk konflikt.

Kampen om BAIDU-varemærket i EU

Det kinesiske selskab, Baidu Online Network Technology (Beijing) Co., Ltd, er den kinesiske pendant til GOOGLE, og en af verdens største internetvirksomheder. Virksomheden blev stiftet i 2000 og begyndte som en kinesisk søgemaskine, men tilbyder nu også services inden for kunstige intelligensløsninger og videostreamingplatforme, til cloudtjenester og meget mere.

Logoet for det kinesiske selskab, Baidu Online Network Technology (Beijing) Co., Ltd

Logoet for det hollandske selskab, BAIDU EUROPE B.V.

I Europa har det hollandske selskab, BAIDU EUROPE B.V., etableret i 00’erne, siden 2015 tilbudt ydelser inden for søgninger på domænenavne, samt løsninger indenfor mobilapplikationer og integrationer med databaser. Det er lidt af et mysterium, hvorfor et hollandsk IT-selskab valgte et kinesisk navn som BAIDU, der på mandarin betyder ”100 gange”. Et noget uventet navnevalg, hvis du spørger mig.

Det hollandske BAIDU-selskab ansøgte første gang om registrering af et varemærke for BAIDU i december 2005 i Holland. I dag ejer de, sammen med deres datterselskab, 15 varemærkeansøgninger og -registreringer, som indeholder ordet BAIDU, i diverse EU-lande og hos EUIPO. På den anden side har det kinesiske BAIDU-selskab næsten tilsvarende 12 varemærkeansøgninger og -registreringer i Europa, som indeholder navnet BAIDU. Det hollandske BAIDU har dog udfordret 9 af disse 12 rettigheder med henvisning til deres ældre varemærkeregistreringer. Den ældste BAIDU-ansøgning fra det kinesiske selskab i EU er fra oktober 2010, og er stadig under behandling på grund af indsigelse fra det hollandske BAIDU.

Denne langvarige strid om retten til BAIDU-varemærket i Europa har stået på i mange år og ser ud til at fortsætte i flere år endnu. Senest fik det hollandske BAIDU-selskab i januar i år medhold i, at deres ældre varemærkeregistreringer var gyldige. Striden sluttede dog ikke her, da der i marts i år blev indbragt en sag for EU-domstolen, hvor en afgørelse tidligst kan forventes om 1-1½ år. Det betyder, at der sandsynligvis går yderligere 3-4 år, før det bliver afgjort, hvem der har retten til BAIDU-varemærket i EU. 

Undersøg markedet tidligt

Portrait of Ellen Breddam
Ellen Breddam, Head of Trademarks, Partner

Sagen viser tydeligt, hvor afgørende det er at være på forkant med at beskytte sine varemærker på de rette markeder. At undersøge markedet tidligt kan også vise sig at være en klog investering, for selv hvis andre virksomheder har valgt det samme navn, behøver sagen ikke nødvendigvis blive afgjort ved en myndighed. Parterne kunne for eksempel have indgået en licens- eller samarbejdsaftale. I betragtning af det kinesiske BAIDU-selskabs størrelse kunne sagen endda være løst gennem et opkøb af den konkurrerende virksomhed. Men medmindre begge parter genovervejer deres strategi, er muligheden for en mindelig løsning nok kørt af sporet.

Hvad fremtiden bringer for de to BAIDU-selskaber, er endnu uvist. Men én ting står klart: denne sag er en vigtig påmindelse om vigtigheden af varemærkebeskyttelse og de udfordringer, der kan opstå, når to parter får samme tanke.

Hvis du overvejer at registrere dit varemærke og er i tvivl om, hvorvidt der er risiko for krænkelse af en anden virksomheds varemærke, kan du kontakte os for en uforpligtende indledende samtale.

LÆS OGSÅ: