Champagne er da fransk, eller hvad?

Diskussionen om retten til at bruge ordet ’champagne’ er blusset op igen, efter Putin har introduceret en ny lov, der giver russiske producenter eneret på betegnelsen i Rusland. Det stiller de franske champagne-producenter i en penibel situation i Rusland – men hvad er reglerne egentlig?

Champagne er en såkaldt beskyttet oprindelsesbetegnelse, og sådan har det været siden navnet i 1973 blev registreret som “vin med beskyttet oprindelsesbetegnelse (BOB)” i det Europæiske Fællesskab, som EU blev kaldt dengang.

Det betyder, at produktbetegnelsen ’champagne’ kun kan benyttes af vinbønder, der producerer deres varer i Champagne-distriktet i Frankrig. Samme regel er på spil, når det kun er grækerne, der må markedsføre ost som feta, og Italienere i Parma-distriktet har eneret til at markedsføre produkter som parmaskinke.

Vinbønder fra andre franske regioner må derfor slå sig til tåls med at kalde deres bobler for ’crémant’, mens italienerne kalder deres mousserende vine ’spumante’ eller ’prosecco’, og spanierne bruger betegnelsen ’cava’ på propflaskerne.

En etiket med betegnelsen ’champagne’ er altså – i langt de fleste lande – en garanti for, at det produkt man køber kommer fra Champagne-distriktet i Frankrig – men bobler købt i Rusland er for nylig blevet undtagelsen, der bekræfter reglen.

Russisk ’shampanskoye’

Præsident Vladimir Putin har nemlig i 2021 underskrevet en lov, der giver lokale mousserende vine eneret til betegnelsen ’champagne’ i Rusland, skriver Jyllands-Posten.

Russisk ’champagne’ eller ’shampanskoye’, som det hedder på russisk, stammer helt tilbage fra 1930’erne og Stalin-æraen, hvor den russiske mousserende vin var et billigt alternativ tilgængeligt for alle.

Eneret på betegnelsen i Rusland

Putins nye lov giver ikke bare russiske vinbønder ret til at bruge betegnelsen, den kræver også at de franske producenter og alle andre udenlandske producenter af mousserende vine alene beskriver deres produkt som sådan på bagsiden af flasken. Det er fremadrettet alene producenter af russisk “shampanskoye” som fortsat kan bruge dette udtryk.

Den nye lov har naturligvis skabe et vist røre blandt de franske champagne-producenter.

Undtagelsen, der bekræfter reglen

Men hvorfor må russerne pludselige kalde russisk-producerede mousserende vine for champagne?

Reglerne for beskyttet oprindelsesbetegnelse er en del af Lissabonaftalen fra 1958, som Rusland ikke har underskrevet. Det har derimod 120 andre lande rundt om i verden og der er det kun mousserende vine fra Champagne-distriktet, der har brugsret til betegnelsen.

Derfor kan Putin lave særskilte love på området og bestemme, at betegnelsen ’champagne’ kun må bruges om russisk-producerede mousserende vine.

Og russisk ’shampanskoye’ er faktisk ikke det eneste produkt, der omgår franskmændenes eneret til betegnelsen.

Dansk is går under radaren

Den populære limonadeis med sportssmag og chokoladeovertræk på toppen har eksisteret i Danmark siden 1950’erne. Isen er blevet registreret som varemærke før lovgivningen om oprindelsesbetegnelse blev endeligt defineret på EU-niveau, og man kan derfor sige at Frisko har handlet i god tro. Så på trods af franske protester, finder man stadig ”Champagnebrus” i køledisken i Danmark.

champagne brus

Bedstefar-klausul

Ud over den russiske ’shampanskoye” findes der en række andre mousserende vine, hvor ordet champagne indgår på etiketten, selvom produktet ikke er lavet i Champagne-distriktet.

Et eksempel er den californiske KORBEL CALIFORNIA CHAMPAGNE. Her har producenten tilladelse til at bruge betegnelsen champagne som følge af en overenskomst mellem USA og EU fra 2006, en særlig såkaldt “grandfather”-klausul.

Hvis du vil være sikker på at få fingrene i ægte lokale specialiteter eller de varer, der har beskyttet oprindelsesbetegnelse, kan logoerne nedenfor guide dig. Læs mere om dem Europa Kommissionens hjemmeside.

  • Se oversigt over geografiske indikationer på EUIPOs hjemmeside her
  • Læs mere om geografisk oprindelse her

Kontakt os:

Har du spørgsmål om varemærkeregistrering eller overvejer du at beskytte dit brand, er du velkommen til at kontakte vores Head of Trademarks Ellen Breddam.

LÆS OGSÅ: