Københavns modeuge er skudt i gang – har du sikret dit brand?

Headerbillede: Adobe Stock

Københavns modeuge summer i disse dage, hvor designere endnu engang introducerer nye brands til verden. Kollektion, pressekit og sociale medier står knivskarpt – men har modehusene styr på deres rettigheder?

Du er parat til at introducere et nyt brand til verden, da der sker noget uventet. Én i dit netværk har gjort dig opmærksom på, at der findes et andet produkt på markedet, som sælges under et navn, der sandsynligvis kan forveksles med dit.

Eller måske er du allerede begyndt at sælge dine designs i udlandet, da du pludselig modtager et venligt men bestemt brev fra en advokat, som beder dig skifte navnet på din virksomhed, fordi du krænker en andens varemærkerettighed.

Kollektion, pressekit og markedsføringsmaterialet skal nu ændres markant.

Forstå spillereglerne og få sikret dit brand

Det sker desværre ofte, at iværksættere og virksomheder bringer et produkt på markedet uden at undersøge deres råderum og uden at sikre sig, at der ikke allerede eksisterer et tilsvarende produkt under et lignende varemærke.

Det er imidlertid helt afgørende for et brands succes, at der er styr på dets IPR (Intellectual Property Rights), herunder ophavsret, design- og varemærkebeskyttelse, hvis brandet og de tilhørende designs skal generere forretning.

Har man sikret sig retten til sit brand, står man stærkere over for kopister, der også vil sole sig i tidens trend.

Spillereglerne for beskyttelse af rettigheder er med andre ord værd at undersøge, før du introducerer dine designs for omverdenen. Dette gælder både for dem, der er til modeuge og for enhver anden industri, der lever af kreativitet og iværksætteri.

IPR som en del af brandstrategien

Erfurt luxury accessories® er et godt eksempel på et modebrand, der aktivt har taget stilling til varemærkeret og -strategi.

For designer Lotte Erfurt Hjorth er det fundamentalt for forretningen, at der er styr på rettighederne til brandet. På den måde kan hun og hendes team med ro i maven markedsføre erfurt luxury accessories® nationalt såvel som internationalt.

Modeuge i Kbh - er dit brand sikret?
Foto: erfurt luxury accessories®

”I forbindelse med vores strategi om at udbrede erfurt luxury accessories internationalt, var det vigtigt for os at få sikret vores rettigheder. Vi har brugt mere end 20 år på at opbygge vores brand internationalt, og det er nu registreret og beskyttet i 39 lande,” siger hun.

Lotte Erfurt Hjorth og hendes team har i samarbejde med Plougmann Vingtofts Head of Trademarks, Ellen Breddam, sikret modehusets navn og logo i både Europa, Asien og USA. For dem var det vigtigt at prioritere professionel IP-rådgivning.

”Arbejdet med intellectual property rights kræver specialistviden, og derfor var det vigtigt for os at opsøge professionel rådgivning på området. Vi ser tilbage på et fantastisk samarbejde med Ellen Breddam og Plougmann Vingtoft,” siger Lotte Erfurt Hjorth.

Med en skudsikker varemærkestrategi og internationale registreringer, står erfurt luxury accessories® stærkt i en eventuel krænkelsessag. De har bevis for, at de ejer deres brand og kan håndhæve deres rettigheder over for kopister.

Rettigheder øger værdien af dit brand

En IP-strategi sikrer ikke blot dit brand mod kopister, den har også stor betydning, hvis du en dag ønsker at sælge din forretning eller dele af den – en varemærke- eller designregistrering øger nemlig værdien af din virksomhed.

Du er velkommen til at kontakte Plougmann Vingtofts varemærkeeksperter for en uforpligtende snak om, hvordan din virksomhed bedst kan sikre sig nu og til næste modeuge.

LÆS OGSÅ: