Undgå forfalskede varemærker og piratkopier på nettet

Dårlige piratkopier skader dit varemærkes goodwill. Internettet giver kopipiraterne direkte og næsten risikofri adgang til forbrugerne, og antallet af kopivarer i EU vokser. Toldmyndighederne har fået deres sag for, men som virksomhed kan du også tage affære.

Vi er alle sammen til fals for en god handel. Hvem har ikke oplevet at gøre et billigt impulskøb for så bagefter at ærgre sig over, at varen slet ikke levede op til forventningerne? Det er der ikke noget nyt i. Men i dag foregår handlen med kopivarer i stigende grad på internettet, og her er det sværere at skelne den ægte vare fra en dårlig kopi.

Internethandlen har også gjort det sværere for toldmyndighederne at dæmme op for handlen med kopivarer.

Piratkopierede varer sendes ikke længere primært i store containere, hvor alle varerne kan beslaglægges på én gang. Nej, nu om dage sendes de piratkopierede varer med almindelig post i små pakker til enkeltpersoner.

Særligt Covid19-pandemien forstærkede allerede eksisterende tendenser. Forbrugernes stigende tilstedeværelse på online-markeder har skabt et boom i importen af piratkopierede varer.

Ifølge tal fra OECD anslås det, at 5,8% af al import til EU bliver udgjort af piratkopierede varer. For at give et billede af omfanget svarer det til, at der i EU bliver importeret kopivarer til en værdi af 119 mia. Euro om året.

I Danmark alene er der siden 2016 sket en tredobling af sager om beslaglæggelse af kopivarer, som er forsøgt importeret til Danmark – hvor der i 2016 var 2.500 sager om året, var der i 2020 8.500 sager, som dækker over cirka 190.000 kopivarer til en samlet værdi af næsten 180 mio. kroner (svarende til en autentisk udgave af den pågældende vare).

Kopivarer er skidt både for virksomhederne og for forbrugerne

Langt fra alle virksomheder arbejder aktivt med brandbeskyttelse. Og det kan undre, for de skadelige konsekvenser af piratkopiering og varemærkeforfalskning er veldokumenterede og omfatter bl.a. at:

  • Virksomheder, som stjæler andres ideer og ikke bruger ressourcer på udvikling, udøver unfair konkurrence.
  • Indehaverne af de ”ægte” varer og varemærker mister indtægter.
  • Samfundet mister indtægter fra skatter og afgifter.
  • Arbejdspladser forsvinder.
  • Forbrugerne udsætter sig selv for sikkerheds- og sundhedsmæssig fare. Det viser f.eks. tallene for kopiering af medicin.
  • Der kan også være miljømæssig risiko involveret for særlige produkter.

Ofte er handlen med kopivarer også koblet til organiseret kriminalitet, og varerne fremstilles næppe under forhold, der møder Arbejdstilsynets forskrifter. Når man som forbruger køber kopivarer, risikerer man dermed uforvarende at støtte den slags ubehagelige aktiviteter.

Hvad kan virksomhederne stille op imod piratkopiering?

Der er flere tiltag, du som virksomhed kan tage for at dæmme op for problemet med piratkopiering. Nedenfor finder du fire gode råd.

4 råd om at beskytte dine varemærker mod kopiering

1. Registrér virksomhedens varemærker og designs.
Det er første skridt på vejen til hurtigt at kunne håndhæve dine rettigheder.

2. Overvåg dine varemærker
Monitorering er blevet nemmere i takt med digitaliseringen. Overvej derfor at få professionelle til at monitorere dine varemærker eller designs.

3. Opret en toldovervågning.
Ved en toldovervågning får du aktiv hjælp fra toldmyndighederne i Danmark, Norge og EU til at overvåge handlen med dit varemærke, og samtidig får du mulighed for at reagere hurtigt over for kopister, som forsøger at importere varer med dit varemærke til Danmark, Norge og/eller EU.

4. Lav en politik for, hvornår I reagerer på kopier. 
Tag stilling til, om og hvordan du skal reagere over for privatpersoners import med risiko for en ”shitstorm”.

Vær særligt opmærksom, hvis din virksomhed sælger disse typer produkter, som oftest udsættes for piratkopiering og varemærkeforfalskning: Accessoires som ure, sko, læderartikler, inkl. tasker, og smykker, tøj, parfume og kosmetik, legetøj og spil, tobak, elektronik, biler og reservedele samt lægemidler.

Det er også forbrugernes kamp at stoppe kopivarer

Ifølge EUIPO’s rapport om Intellectual Property Crime Threat Assessment 2022 bliver et stigende antal kopivarer fortsat solgt online. På samme måde som det ses med mange andre former for salg, er de kriminelle aktiviteter, der omfatter kopivarer, ligeledes rykket ind på de sociale medier og beskedtjenester. De sociale mediers mange muligheder for annoncering, livestreaming og linkdeling besværliggør en offentlig kontrol af handlen.

Derfor er det vigtigt, at vi som forbrugere også hjælper til, når vi handler på nettet. Vi skal bruge vores sunde fornuft og være mere på vagt over for svindelforsøg.

Dine advarselslamper skal starte et lysshow af tivoliske dimensioner, hvis du finder en mærkevare på nettet til en pris, der er meget lavere end på rettighedshaverens hjemmeside. Undersøg grundigt, om hjemmesiden ser professionel ud, tjek kontaktoplysninger og CVR-nummer og læs anmeldelser af firmaet, før du køber dine varer til tilbudspris på nettet.

Har du eller din virksomhed brug for rådgivning i forhold til varemærkebeskyttelse? Vi står klar til at hjælpe dig, hvis du kontakter vores eksperter.

LÆS OGSÅ: