Sådan opdaterer du et eksisterende varemærke

Vidste du, at du kan opdatere eller ændre et eksisterende varemærke i en varemærkeregistrering eller -ansøgning uden at indlevere en helt ny varemærkeansøgning?

I Danmark kan du ændre et registreret eller ansøgt varemærke, så længe ændringen kun består af såkaldte ”uvæsentlige ændringer”. Kriteriet er, at helhedsindtrykket af varemærket ikke påvirkes af ændringen.

Med varemærkeloven fra januar 2019 skelnes der ikke længere mellem, om en anmodning om ændring gælder en registrering eller en ansøgning. Det er de samme meget snævre kriterier, som gælder, og vurderingen tager udgangspunkt i, om helhedsindtrykket af varemærket påvirkes ved ændringen set i forhold til det oprindeligt ansøgte varemærke.

Typiske situationer for ”mærkeændringer” inkluderer mindre grafiske opstramninger af et figur-varemærke eller logo, eller når ubetydelige elementer ændres, fjernes eller tilføjes.

Grænserne illustreres bedst ved konkrete eksempler.

Eksempler på figur-varemærker, logo-varemærker:

Registreringsnr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret tilAccepteret eller afslået

VR 1973 02847
Accepteret

VR 1980 01766
Accepteret

VA 1996 06219
Accepteret


VR 2024 01273
Accepteret
VR 2003 03793
(Sø- & Handelsretten-dom V-110-15)
Afslået


VR 2010 01726
Afslået

VR 2009 00137
Afslået

Eksempler på ord-varemærker:

Registreringsnr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret tilAccepteret eller afslået
VR 2021 00965Gavetanken A/SGavetankenAccepteret
VR 2021 00257Dit X GymDit X-GymAccepteret
VR 2017 00627IndeksPlusIndexPlusAccepteret
VR 2005 01834KOP&KANDEKop & KandeAccepteret
VR 2005 03897TV 2 EkkoTV 2 ECHOAfslået
VR 2002 01843al DENTEAldenteAfslået

Hvad er muligt med EU-varemærker?

Det er også muligt at ændre et ansøgt eller registreret EU-varemærke. Her skelnes dog mellem, om ændringen gælder et ansøgt eller et registreret varemærke.

Der er grundlæggende tre situationer, hvor mærkeændring tillades:

1. For ansøgninger: Hvis der er tale om en åbenbar fejl, og mærkeændringen desuden ikke ændrer væsentligt på det ansøgte varemærke. Sidstnævnte betingelse minder således om betingelsen for mærkeændringer i Danmark.

Ansøgnings-/registreringsnr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret tilAccepteret eller afslået
EUTM nr. 000546010
(BoA-afgørelse R 851/1999‑2)
TOPFLOWTOP FLOWAccepteret

EUTM nr. 018437494
Accepteret
EUTM nr. 000321109
(BoA-afgørelse R 196/1998-2)
RANIERRAINIERAfslået

EUTM nr. 006013668
ELECTROLITIC BOLUSELECTROLITYC BOLUS eller
 ELECTROLYTIC BOLUS
Afslået

2. For registreringer: Her er kravene højere end for ansøgninger. Der tillades som udgangspunkt kun mærkeændringer for den situation, hvor indehaverens navn og/eller adresse indgår som en mindre og ikke-dominerende del af det registrerede varemærke, og indehaveren ændrer navn og/eller adresse, som derfor også ønskes ændret i varemærket. Ændringen må således ikke ændre væsentligt på det oprindeligt ansøgte varemærke.

Ansøgnings-/registreringsnr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret til
Accepteret eller afslået
EUTM nr. 018004456Accepteret
EUTM nr. 008640708Accepteret
EUTM nr. 004988556Accepteret
EUTM nr. 002701845Afslået
EUTM nr. 011058823ROTAM – INNOVATION IN POST PATENT TECHNOLOGY’ROTAM – INNOVATION IN POST PATENT TECHNOLOGYAfslået
EUTM nr. 009436072SLITONE ULTRASLITONEULTRAAfslået

3. Det sidste eksempel på tilladte mærkeændringer er, hvis der indsendes et bedre aftryk, grafisk kvalitet, af det ansøgte eller registrerede varemærke, eller hvis der fjernes et helt ubetydeligt element som ”TM”, ”®” eller ”©”.

Ansøgnings-/registreringsnr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret tilAccepteret eller afslået
EUTM nr. 019013762Accepteret
EUTM nr. 018264828Accepteret
EUTM nr. 013350095Accepteret
EUTM nr. 008755531Accepteret

Hvad er muligt med en international registrering?

Det er ikke muligt at anmode om mærkeændring i en international varemærkeregistrering eller -ansøgning.

Hvis der ønskes beskyttelse af et varemærke med en international varemærkeregistrering, der afviger fra en eksisterende international varemærkeregistrering, skal der indleveres en ny international varemærkeansøgning med en ny national eller regional basis-varemærkeansøgning.

Tillades mærkeændringer i USA?

I USA tillades flere ændringer til allerede registrerede eller ansøgte varemærker, men kun for varemærker, der er ansøgt nationalt, altså direkte i USA, og ikke via en international registrering.

Her tillades såkaldt ”immaterial changes” af et varemærke, hvor ændringen af varemærket skal give ”essentially the same impression as the current version”. 

Igen illustreres grænserne bedst ved konkrete eksempler:

US Serial nr.Oprindeligt mærkeØnskes ændret tilAccepteret eller afslået
76607252FREEDOMSTONEFREEDOM STONEAccepteret
78442207Accepteret
74067728Accepteret
85047191GOT STRAPSGOT STRAPS?Afslået
74136476TURBO
(ord)
Afslået
73322335Afslået

Hvorfor kan det være interessant at foretage en mærkeændring

Der er to klare fordele:

  1. Der er færre omkostninger forbundet med mærkeændring sammenlignet med en helt ny varemærkeansøgning.
  2. Man bibeholder prioritetsdatoen, altså tidspunktet hvorfra ens beskyttelse gælder fra.

Hvorfor tillades mærkeændringer kun inden for meget snævre grænser?

Man har med varemærker altid mulighed for at indlevere en ny varemærkeansøgning.

Der tages også hensyn til, at andre kan have opnået såkaldt ”mellemkommende” rettigheder, som f.eks. varemærker ansøgt i perioden fra den oprindelige prioritetsdato frem til tidspunktet for ”opdateringen” af varemærket. Mellemkommende rettigheder skal ikke bare tåle, at der er uanede muligheder for at opdatere en eksisterende varemærkeansøgning eller -registrering.

Hvis der er sket større ændringer af et varemærke, anbefaler vi derfor, at der indleveres en ny varemærkeansøgning, så der 1) opnås beskyttelse for det faktiske varemærke, som bruges, og 2) ikke opstår problemer med eventuel opfyldelse af den såkaldte brugspligt [1] af varemærket på et senere tidspunkt.

Skal dit varemærke opdateres med en mærkeændring?

Har du en ældre varemærkeregistrering eller -ansøgning, og bruger du dit varemærke på en anden måde? Ønsker du en vurdering af, om det er muligt at opdatere varemærket med en mærkeændring, eller om der skal indleveres en ny varemærkeansøgning i stedet? Tøv ikke med at kontakte en af vores varemærkeeksperter, som er klar til at rådgive dig.

[1] Man skal bruge et registreret varemærke på en måde, som ikke forandrer mærkets særpræg, jf. for danske varemærker varemærkelovens § 10 c, stk. 4, nr. 1 og for EU-varemærker EU-varemærkeforordningens artikel 18(1)(a).

LÆS OGSÅ: