Vidste du, at du kan opdatere eller ændre et eksisterende varemærke i en varemærkeregistrering eller -ansøgning uden at indlevere en helt ny varemærkeansøgning?
I Danmark kan du ændre et registreret eller ansøgt varemærke, så længe ændringen kun består af såkaldte ”uvæsentlige ændringer”. Kriteriet er, at helhedsindtrykket af varemærket ikke påvirkes af ændringen.
Med varemærkeloven fra januar 2019 skelnes der ikke længere mellem, om en anmodning om ændring gælder en registrering eller en ansøgning. Det er de samme meget snævre kriterier, som gælder, og vurderingen tager udgangspunkt i, om helhedsindtrykket af varemærket påvirkes ved ændringen set i forhold til det oprindeligt ansøgte varemærke.
Typiske situationer for ”mærkeændringer” inkluderer mindre grafiske opstramninger af et figur-varemærke eller logo, eller når ubetydelige elementer ændres, fjernes eller tilføjes.
Grænserne illustreres bedst ved konkrete eksempler.
Eksempler på figur-varemærker, logo-varemærker:
Registreringsnr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
VR 1973 02847 | Accepteret | ||
VR 1980 01766 | Accepteret | ||
VA 1996 06219 | Accepteret | ||
VR 2024 01273 | Accepteret | ||
VR 2003 03793 (Sø- & Handelsretten-dom V-110-15) | Afslået | ||
VR 2010 01726 | Afslået | ||
VR 2009 00137 | Afslået |
Eksempler på ord-varemærker:
Registreringsnr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
VR 2021 00965 | Gavetanken A/S | Gavetanken | Accepteret |
VR 2021 00257 | Dit X Gym | Dit X-Gym | Accepteret |
VR 2017 00627 | IndeksPlus | IndexPlus | Accepteret |
VR 2005 01834 | KOP&KANDE | Kop & Kande | Accepteret |
VR 2005 03897 | TV 2 Ekko | TV 2 ECHO | Afslået |
VR 2002 01843 | al DENTE | Aldente | Afslået |
Hvad er muligt med EU-varemærker?
Det er også muligt at ændre et ansøgt eller registreret EU-varemærke. Her skelnes dog mellem, om ændringen gælder et ansøgt eller et registreret varemærke.
Der er grundlæggende tre situationer, hvor mærkeændring tillades:
1. For ansøgninger: Hvis der er tale om en åbenbar fejl, og mærkeændringen desuden ikke ændrer væsentligt på det ansøgte varemærke. Sidstnævnte betingelse minder således om betingelsen for mærkeændringer i Danmark.
Ansøgnings-/registreringsnr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
EUTM nr. 000546010 (BoA-afgørelse R 851/1999‑2) | TOPFLOW | TOP FLOW | Accepteret |
EUTM nr. 018437494 | Accepteret | ||
EUTM nr. 000321109 (BoA-afgørelse R 196/1998-2) | RANIER | RAINIER | Afslået |
EUTM nr. 006013668 | ELECTROLITIC BOLUS | ELECTROLITYC BOLUS eller ELECTROLYTIC BOLUS | Afslået |
2. For registreringer: Her er kravene højere end for ansøgninger. Der tillades som udgangspunkt kun mærkeændringer for den situation, hvor indehaverens navn og/eller adresse indgår som en mindre og ikke-dominerende del af det registrerede varemærke, og indehaveren ændrer navn og/eller adresse, som derfor også ønskes ændret i varemærket. Ændringen må således ikke ændre væsentligt på det oprindeligt ansøgte varemærke.
Ansøgnings-/registreringsnr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
EUTM nr. 018004456 | Accepteret | ||
EUTM nr. 008640708 | Accepteret | ||
EUTM nr. 004988556 | Accepteret | ||
EUTM nr. 002701845 | Afslået | ||
EUTM nr. 011058823 | ROTAM – INNOVATION IN POST PATENT TECHNOLOGY’ | ROTAM – INNOVATION IN POST PATENT TECHNOLOGY | Afslået |
EUTM nr. 009436072 | SLITONE ULTRA | SLITONEULTRA | Afslået |
3. Det sidste eksempel på tilladte mærkeændringer er, hvis der indsendes et bedre aftryk, grafisk kvalitet, af det ansøgte eller registrerede varemærke, eller hvis der fjernes et helt ubetydeligt element som ”TM”, ”®” eller ”©”.
Ansøgnings-/registreringsnr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
EUTM nr. 019013762 | Accepteret | ||
EUTM nr. 018264828 | Accepteret | ||
EUTM nr. 013350095 | Accepteret | ||
EUTM nr. 008755531 | Accepteret |
Hvad er muligt med en international registrering?
Det er ikke muligt at anmode om mærkeændring i en international varemærkeregistrering eller -ansøgning.
Hvis der ønskes beskyttelse af et varemærke med en international varemærkeregistrering, der afviger fra en eksisterende international varemærkeregistrering, skal der indleveres en ny international varemærkeansøgning med en ny national eller regional basis-varemærkeansøgning.
Tillades mærkeændringer i USA?
I USA tillades flere ændringer til allerede registrerede eller ansøgte varemærker, men kun for varemærker, der er ansøgt nationalt, altså direkte i USA, og ikke via en international registrering.
Her tillades såkaldt ”immaterial changes” af et varemærke, hvor ændringen af varemærket skal give ”essentially the same impression as the current version”.
Igen illustreres grænserne bedst ved konkrete eksempler:
US Serial nr. | Oprindeligt mærke | Ønskes ændret til | Accepteret eller afslået |
---|---|---|---|
76607252 | FREEDOMSTONE | FREEDOM STONE | Accepteret |
78442207 | Accepteret | ||
74067728 | Accepteret | ||
85047191 | GOT STRAPS | GOT STRAPS? | Afslået |
74136476 | TURBO (ord) | Afslået | |
73322335 | Afslået |
Hvorfor kan det være interessant at foretage en mærkeændring
Der er to klare fordele:
- Der er færre omkostninger forbundet med mærkeændring sammenlignet med en helt ny varemærkeansøgning.
- Man bibeholder prioritetsdatoen, altså tidspunktet hvorfra ens beskyttelse gælder fra.
Hvorfor tillades mærkeændringer kun inden for meget snævre grænser?
Man har med varemærker altid mulighed for at indlevere en ny varemærkeansøgning.
Der tages også hensyn til, at andre kan have opnået såkaldt ”mellemkommende” rettigheder, som f.eks. varemærker ansøgt i perioden fra den oprindelige prioritetsdato frem til tidspunktet for ”opdateringen” af varemærket. Mellemkommende rettigheder skal ikke bare tåle, at der er uanede muligheder for at opdatere en eksisterende varemærkeansøgning eller -registrering.
Hvis der er sket større ændringer af et varemærke, anbefaler vi derfor, at der indleveres en ny varemærkeansøgning, så der 1) opnås beskyttelse for det faktiske varemærke, som bruges, og 2) ikke opstår problemer med eventuel opfyldelse af den såkaldte brugspligt [1] af varemærket på et senere tidspunkt.
Skal dit varemærke opdateres med en mærkeændring?
Har du en ældre varemærkeregistrering eller -ansøgning, og bruger du dit varemærke på en anden måde? Ønsker du en vurdering af, om det er muligt at opdatere varemærket med en mærkeændring, eller om der skal indleveres en ny varemærkeansøgning i stedet? Tøv ikke med at kontakte en af vores varemærkeeksperter, som er klar til at rådgive dig.
[1] Man skal bruge et registreret varemærke på en måde, som ikke forandrer mærkets særpræg, jf. for danske varemærker varemærkelovens § 10 c, stk. 4, nr. 1 og for EU-varemærker EU-varemærkeforordningens artikel 18(1)(a).