”Hvorfor skal jeg overhovedet registrere mine varemærker? Jeg har jo allerede en beskyttelse ved blot at bruge dem! Vi er egentlig ikke så bange for at nogen vil kopiere os. Det er jo gået meget godt indtil nu.”
Disse udtalelser har jeg hørt rigtig mange gange i min karriere. Nu er jeg selvfølgelig farvet af mine mange år i branchen, men jeg mener det oprigtigt, når jeg siger, at der er mange flere fordele ved at registrere varemærker end ulemper. Faktisk kan jeg kun komme på én ulempe, og det er, at det selvfølgelig koster penge at beskytte sine varemærker ved registrering. Men på den anden side, kan det koste væsentligt mere, hvis man ikke registrerer, og man løber ind i en konflikt, der potentielt tvinger én til at ændre hele sin identitet.
DONG (nu ØRSTED) lærte dette på den hårde måde, da selskabet tilbage i 2002 tog sloganet ”energi med mere” i brug uden at tjekke, at SHELL faktisk havde registreret et næsten identisk slogan som varemærke i Danmark. Sagen endte med et forlig i millionklassen, og DONG måtte købe varemærket ”energi til mere” af SHELL.
Så her kommer en ikke udtømmende oplistning af fordele ved registrering af varemærker:
1. Man forhindrer efterligninger og holder medløbere væk
- Med en registrering er det hurtigere og nemmere at håndhæve sin rettighed overfor en potentiel krænker.
- En registrering giver synlighed om at varemærket er beskyttet.
- Hvis en anden virksomhed søger om registrering af det samme varemærke, vil de få besked om, at der allerede ligger et identisk eller lignende varemærke i registret.
2. Man minimerer risikoen for at krænke tredjeparters rettigheder
- Ved varemærkeregistrering, sker der en prøvning ved myndigheden, hvilket giver mulighed for, at man kan vælge om tidligt i forløbet, hvis det skulle vise sig at mærket allerede er taget af en konkurrent.
- Registreringen sikrer, at man kan anvende varemærket uden risiko for påstande om krænkelse. Det ”safeguarder” så at sige, at man kan anvende varemærket, da man kan henvise til, at varemærket er godkendt af en officiel myndighed.
3. Man kan øge indtjeningen
- Registrering af virksomhedens varemærker gør det mere attraktivt for potentielle investorer at investere i virksomheden, da varemærkeregistrering kan fungere som et garantistempel for reel rettighed og brugsret.
- En varemærkeregistrering giver sikkerhed til potentielle samarbejdspartnere, der ønsker at licensere retten til at bruge varemærket.
4. Man beskytter goodwill
Et varemærke er et aktiv for virksomheden og ved registrering sikrer man, at man har en rettighed, som virksomhedens goodwill kan knyttes til.
5. Tillid fra investorer
Man viser potentielle investorer, at man arbejder seriøst med sin forretning og man giver derved investorer sikkerhed for deres investeringer.
6. Brug af symbolet ”Ⓡ”
- Registrering giver mulighed for at bruge symbolet “Ⓡ”, hvilket mange opfatter som et kvalitetsstempel.
- Brug af symbolet sender ligeledes et klart signal til omverdenen om, at varemærket er beskyttet, og at man agter at håndhæve krænkelser overfor kopister.
En overkommelig investering
Selvom det koster penge at registrere varemærker, bør man betragte det som en investering i virksomhedens fremtid og levedygtighed. Investeringen kan desuden afskrives over de 10 år, som en varemærkeregistrering er gyldig. I princippet koster en varemærkeregistrering derfor ikke mere end en kop café latte om måneden i de 10 år, den eksisterer. Og det er vel ikke en så dyr investering i virksomhedens fremtid?
Til sidst vil jeg gerne fremhæve den hidtil eneste videnskabelige rapport om danske virksomheders brug af patenter og varemærker, nemlig ”Intellectual Property Rights Management – Rookies, Dealers, Strategists & Strategic Dealers” (Palgrave Macmillan 2015). Rapporten konkluderer, at:
Virksomheder, der hverken arbejder strategisk eller handler med IPR, klarer sig dårligere, når det gælder indtægter, bruttoavance og værditilvækst i forhold til sammenlignelige virksomheder, der er strategiske og/eller handler med IPR.
Palgrave Macmillan 2015
Ønsker du at beskytte dit varemærke? Du kan finde vores varemærkeeksperter på denne side og tage direkte kontakt – eller du kan sende os en uforpligtende forespørgsel via denne kontaktformular.