SMV’er undervurderer vigtigheden af IPR

Ifølge EU-Kommissionen er kun ni procent af SMV’erne opmærksomme på at beskytte deres immaterielle rettigheder. Det er alt for få og kan få store konsekvenser for virksomhederne, lyder det fra bl.a. Dansk Industri og rådgivningsfirmaet Plougmann Vingtoft.

Patenter, varemærker og designbeskyttelse – også kaldet IPR (Intellectual Property Rights).

For mange virksomheder – og måske i særdeleshed for SMV’er med begrænsede ressourcer – lyder det både tørt, og som noget, der kan vente, til man har flere penge på kontoen.

Men intet kunne være mere forkert, lyder det fra både Dansk Industri og Plougman Vingtofts CEO, Finn S. Madsen:

”IPR er derimod noget, som SMV’erne skal tænke ind fra starten i deres forretningsmodel og i deres produktudvikling, hvis de ikke vil løbe risikoen for, at deres ideer bliver stjålet, eller at de selv kommer til at krænke andres rettigheder.”

Ærgerligt – og dyrt

Finn S. Madsen peger på, at man hos Plougmann Vingtoft to-tre gange om måneden er nødt til at anbefale sine klienter en tilbagetrækning af produkter fra markedet, fordi de ellers ville komme til at krænke andres rettigheder.

Det er ærgerligt, og ofte særdeles dyrt, lyder det fra Finn S. Madsen:

”Det betyder jo ofte, at alt man har investeret i produktet går tabt, ligesom det sender et signal til omverdenen om, at man ikke har styr på sine ting – eller i hvert fald ikke har udvist rettidig omhu, hvilket gør at konsekvenserne faktisk kan blive endnu større.”

Finn S. Madsen uddyber: ”De tabte investeringer, der er forbundet med at trække et produkt tilbage, er ofte overvældende i sig selv. Men kommer der en retssag og tilhørende omkostninger oveni, bliver det bestemt ikke sjovere.”

Større konkurrencekraft

Men beskyttelse af virksomhedens investeringer er langt fra den eneste grund til, at IPR bør være en del af den samlede forretningsstrategi, tilføjer seniorchefkonsulent i Dansk Industri, Lars Holm Nielsen:

“Det handler mindst lige så meget om, at det er lettere at tiltrække både investorer og samarbejdspartnere, når man har fokus på IPR, og dermed ikke udsætter dem for unødig risiko. I sidste ende opnår virksomhederne med IPR en lettere adgang til markedet og en større konkurrencekraft.”

Den pointe er Finn S. Madsen helt enig i:

“Vi bliver faktisk ofte af investorerne bedt om at deltage i due diligence vurderinger af virksomheder, som de overvejer at investere i. Og i vurderingen er IPR et meget vigtigt parameter i forhold til risikovurderingen,” siger Finn S. Madsen og peger på endnu et perspektiv:

“I forhold til hele samfundet har IPR også en gavnlig effekt. Virksomheder der bruger IPR skaber nemlig flere jobs og vokser hurtigere end andre virksomheder.

Opgør med myten

Det gode spørgsmål er så, hvorfor det ifølge EU-Kommissionen kun er ni procent af SMV’erne, der er opmærksomme på at beskytte deres immaterielle rettigheder.

Spørger man Lars Holm Nielsen og Dansk Industri, er der ikke én men flere forskellige forklaringer:

“Mange er ganske enkelt ikke opmærksomme på vigtigheden af IPR, hvilket sagtens kan hænge sammen med, at vi ikke er særligt gode til at undervise i emnet på de tekniske uddannelser.

En anden forklaring har med myter at gøre, siger han. Myter, der måske var hold i for 25 år siden, men ikke længere:

Myten går på, at IPR-området er enormt komplekst og omkostningstungt at beskæftige sig med.  Sådan har det måske været, men tingene har forandret sig i takt med, at der er sket en harmonisering, og alt er blevet digitalt. Det betyder, at det er meget mindre besværligt og dermed også mere økonomisk overkommeligt i dag,” siger Lars Holm Nielsen.

Han tilføjer, at man fra Dansk Industris side har foreslået, at udgiften til rådgivning gøres fradragsberettiget.

Området er som sagt blevet mere overskueligt end det har været. Men det betyder ikke, at det er noget man lige overskuer på en eftermiddag. Vores anbefaling er derfor stadig, at man allierer sig med en rådgiver. Og hvis omkostningerne i den forbindelse kunne blive fradragsberettiget, ville det hjælpe rigtig mange SMV’er godt på vej,” lyder det fra Lars Holm Nielsen.

Artiklen er oprindeligt bragt via Jyllands-Postens Business Insights den 14. April 2020.

SE OGSÅ: