Headerbillede: Martin Lopez / Pexels
Danske iværksættere går glip af finansieringsmuligheder, hvis de ikke har en skarp IP-strategi. Især for Life Science virksomheder kan det være svært at nå til markedet uden en IP-strategi, hvilket også er grunden til, at man skal tænke IP ind i forretningsplanen fra begyndelsen, ligesom den danske biotekpioner, Curasight, har gjort det.
Curasight er en af mange succeshistorier i dansk life science, men særligt på ét punkt skiller de sig ud. Udviklingen af en IP-strategi var blandt de højeste prioriteter hos Ulrich Krasilnikoff, CEO og medejer af Curasight, og hans team. Virksomheden står bag udviklingen af uTRACE. Et pionerprodukt til forbedret diagnose af hjerne- og prostatakræft. Allerede da uTRACE blot var en idé på tegnebrættet, var Curasight opmærksomme på at beskytte deres IPR, også kaldet intellektuelle ejendomsrettigheder, og sammen med Plougmann Vingtoft lagde de en klar strategi, som viste sig at være en stor hjælp i virksomhedens arbejde med at tiltrække investorer og rejse kapital til at udvikle ideen yderligere.
Læs mere om Curasight og deres produkter her her.
”Det kan både være dyrt og besværligt at søge om patent, hvis man ikke ved, hvordan man gør. Derfor er det vigtigt at finde en IP-rådgiver, som man har tillid til” siger Ulrich Krasilnikoff, CEO og medejer af Curasight, og fortsætter:
”Udviklingen inden for life science er så enorm, og med alle de dygtige mennesker i branchen, risikerer man simpelthen at blive kørt over ende uden en klar IP-strategi”.
Kapløbet om investeringer
Behovet for store kapitalinvesteringer allerede i produktets udviklingsfase er hverdag for iværksættere inden for life science. Kapløbet er benhårdt, og uden et sikret monopol gennem tilstrækkelige patenter, designbeskyttelser eller varemærker løber man den store risiko at blive kopieret, før produktet overhovedet når markedet.
Blandt IP-rådgivere som Plougmann Vingtoft, der dagligt rådgiver kunder inden for life science, er der ingen tvivl om, at det handler om at komme i gang så tidligt som overhovedet muligt.
”Udviklingen af et life science-produkt er investeringstung og tidskrævende. Det skaber en særlig kapitalmæssig risiko for iværksættere, hvis de ikke har tilstrækkelige patenter på plads fra starten af. Den eneste måde, du kan sikre kapitaliseringen af et produkt, er ved at få det beskyttet”, siger Christian L. Christiansen, patentrådgiver inden for bioteknologi & pharma samt partner hos Plougmann Vingtoft.
Freedom to operate
Mangelfuld IP-strategi er blot én af de fodfejl, som Plougmann Vingtoft oplever hos danske iværksættere. Langt de fleste er nemlig klar over, hvor vigtigt det er at beskytte ide og produkt, men de færreste overvejer, at det er mindst lige så vigtigt at sikre, at produktet ikke krænker andres rettigheder.
Plougmann Vingtoft og Curasight har sammen afdækket, hvorvidt Curasight havde såkaldt ”Freedom to Operate”. Det betyder i bund og grund, om det er muligt at lancere et produkt uden at række ind over andres rettigheder, som både kan være patenter, varemærker, designbeskyttelse og geografisk rækkevidde af patenterne.
”Som start-up skal man have styr på sin markedsanalyse, før man brænder al funding af på et produkt, der måske aldrig kan lanceres. Det nytter ikke noget, at man udvikler et godt produkt, hvis det ikke har et marked at fungere i”, forklarer Ulrich Krasilnikof.
Men han understreger også, at det kan være svært at gebærde sig i verdenen af IP-rettigheder og de tilhørende markedsanalyser. Her kommer IP-rådgiveren ind i billedet. ”Vores opgave er at give iværksætterne plads til at fokusere på det, som de gør bedst, mens vi tager os af at omsætte til tider kompleks information til rådgivning og en IP-strategi, der understøtter og udvikler forretningen”, siger Christian L. Christiansen, der har mere end 15 års erfaring med IP-rettigheder inden for life science.
Mød Christian og resten af Plougmann Vingtofts eksperter her.
Ifølge Curasight har deres IP-strategi været en afgørende fordel i forhold til at rejse kapital. Det sender et stærkt signal til investorer, at man som iværksætter er bevidst om sine IP-rettigheder. Samtidig virker det beroligende for investorer, at man har styr på, hvorfor produktet er unikt, og hvordan man beskytter den unikke faktor allerede fra start af, lyder det fra CEO og medejer af den danske life science-virksomhed.
Artiklen er oprindeligt bragt i Life Science Denmark