Piratkopiering skader ikke kun omdømme og økonomi for varemærkeindehavere. Det kan også have sundhedsskadelige og sikkerhedsmæssige konsekvenser for forbrugerne. Nu sætter EUIPO emnet på dagsordenen.
Webshops og digitale markedspladser har de seneste år haft vind i sejlene, og som brand har det aldrig været nemmere at markedsføre og sælge sine varer online.
Men med en uendelig strøm af nye webshops og online-tjenester er det blevet vanskeligt at luge ud i de mange svindlere, der lever af at sælge kopivarer med stjålne varemærker på nettet. For hvad gør man som brand, hvis man opdager, at andre sælger kopivarer i ens navn?
I et forsøg på at afhjælpe problemet har Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) skabt en liste over IP-beskyttelsesværktøjer på diverse online markedspladser i samarbejde med nogle af de største spillere på markedet.
Stine Sønstebø, som er Plougmann Vingtofts Head of Legal i Norge og medlem af varemærkeorganisationen ECTA’s Anti-Counterfeiting Committee, ser EUIPO’s liste som et vigtigt initiativ for de mange e-handelsplatforme, der værner om deres kunders IP-rettigheder:
“EUIPO’s liste kaster lys over de e-handelsplatforme, der allerede har iværksat tiltag, der hjælper med at identificere og fjerne kopivarerne. Samtidig øger den opmærksomheden på, at man som e-handelsplatform husker at prioritere det arbejde, der ligger i at forhindre salg af piratkopier.”
Blakket omdømme og tvivlsom kvalitet
Varemærker er ikke kun vigtige for at skabe brandloyalitet og sikre, at tilfredse kunder vælger og anbefaler bestemte produkter over andre. Varemærkebeskyttede produkter har også gennemgået undersøgelser og tests, der sikrer, at de overholder kvalitets- og sikkerhedsregler i de lande, hvor varerne sælges.
Salg af kopivarer er således ikke kun et problem for varemærkeindehaveren og e-handelsplatformen, der sælger varerne. Det har også negative konsekvenser for slutbrugeren:
“Kopivarer er oftest produceret i ringere kvalitet end de originale produkter, og typisk har de hverken gennemgået de nødvendige certificeringer og kvalitetskontroller,” siger Stine Sønstebø og fortsætter:
“Ved at købe piratkopier risikerer du som forbruger enten at købe varer af dårlig kvalitet eller i værste fald: at varerne er direkte farlige eller sundhedsskadelige. Det ses typisk i forbindelse med reservedele til biler, lægemidler eller legetøj til børn. Hvis slutbrugeren ikke er klar over, at produktet er en kopivare, vil tilliden til brandet og webshoppen, der sælger varen, også blive svækket som følge af kundens utilfredshed.”
Beskyttelsesværktøjer på markedspladserne
EUIPO’s liste består af en række forskellige IP-beskyttelsesværktøjer fra blandt andet Alibaba Group, Amazon, Ebay og Wish. På den måde kan man som varemærkeindehaver danne sig et overblik over de forskellige værktøjer, som e-handelsplatformene stiller til rådighed.
Værktøjerne varierer fra platform til platform, men overordnet tilbyder de notifikationssystemer, dashboards, søgeværktøjer og øvrige IP-beskyttelsesprogrammer, der gør det muligt for varemærkeindehaverne at identificere og indrapportere varer, der potentielt krænker deres IP-rettigheder.
Stine Sønstebø fremhæver især tre fordele ved EUIPO’s skærpede opmærksomhed på piratkopiering:
- Med EUIPO’s liste har du som brand ét samlet overblik over, hvordan du identificerer og anmelder de aktører, der krænker dine IP-rettigheder på markedspladserne.
- Hvis du som e-handelsplatform optræder på listen, vil varemærkeindehaverne opfatte dig som et mere seriøst og sikkert sted for dem at afsætte deres varer.
- EUIPO’s øgede fokus på piratkopiering bidrager til at belyse problemet og dermed også opdrage både e-handelsplatformene, varemærkeindehaverne og forbrugerne til at være opmærksom på køb og salg af kopivarer og de medfølgende konsekvenser.
Er du interesseret i at vide mere om hvordan du beskytter dit brand bedst mod piratkopiering, er du meget velkommen til at kontakte en af vores eksperter. Du kan også fange os via denne kontaktformular.