Populære produktnavne og trends har ofte en begyndelse, men vi tænker sjældent over, om et ord eller en kombination af ord i virkeligheden tilhører et bestemt firma.
Når et brand vokser sig stort nok, sker det typisk, at vi i folkemunde begynder at omtale produkter eller en særlig ydelse som en beskrivelse for netop den type vare eller ydelse. I sådanne tilfælde og generelt bør virksomheder derfor handle for at påpege, når deres varemærker bruges forkert eller omtales på en måde, der kan underminere deres eksklusivitet. Hvis ikke, risikeres det nemlig, at varemærket bliver generisk og dermed et ord, som man ikke kan få eneret til. Det indebærer, at andre, herunder konkurrenter, kan bruge det.
Det er sket med flere varemærker, som du sandsynligvis kender, f.eks. Escalator (på dansk elevator), Kiwi, nylon, yo-yo og trampolin.
Herunder har vi opstillet en række andre varemærker, som du muligvis ikke ved er ejet af nogen:
1. Granola
Mange af os nyder at spise Granola på vores yoghurt eller skyr om morgenen. Men vidste du godt, at ”Granola” er et registreret varemærke? Det mistede sin beskyttelse i USA i 2012 på grund af degenerering, men er fortsat registreret i EU.
2. Frisbee og Hula-Hoop
De fleste er sandsynligvis ikke klar over, at ”Frisbee” ikke er det generelle ord for den type legetøj. Det er faktisk et varemærke, der ejes af Wham-O Holding Limited. Det er også den samme virksomhed, der ejer rettighederne til navnet ”Hula-Hoop” for hulahopringe.
3. Tupperware
Ordet ”Tupperware” bruges bredt om plastikbeholdere, der kan anvendes til bl.a. opbevaring af madrester. I Danmark findes endda begrebet, ”Tupperware-parties”, som bruges om sammenkomster, hvor folk kan købe Tupperware eller bytte deres tupperware-lignende udstyr med hinanden. Ikke desto mindre er det faktisk et beskyttet varemærke, registreret af Dart Industries Inc.
4. Jet Ski
”Jet Ski” er et varemærke registreret af Kawasaki. Næste gang du hører sangen ”Bølgen” med Molo, får sætningen ”Brrr, jetski – tro mig, brormand, det’ jetski” en lidt anden betydning.
5. Post-It
På arbejde og i andre sammenhænge er vi nok alle stødt på ”Post-it” en gang eller to. Faktisk er Post-It ikke betegnelsen for den type klæbende papir, vi kender, men et registreret varemærke ejet af 3M Company.
6. Cellophane
I folkemunde omtales husholdningsfilm ofte som cellophan eller cellophane, men faktisk er ordet ”Cellophane” et beskyttet navn ejet af Futamura Chemical UK Limited.
7. Velcro
Vi kender alle den slags tape, der klæber til den anden side og laver en velkendt lyd, når de to sider trækkes fra hinanden – især fra børnesko. Det kalder vi typisk velcro, men ordet ”Velcro” er faktisk ejet og registreret af Velcro IP Holdings LLC.
8. Photoshop
Har du nogensinde redigeret et billede og har omtalt det som at ”photoshoppe”? Måske har du ikke tænkt over, at ”Photoshop” faktisk er et registreret varemærke ejet af Adobe Inc.
9. Dark ‘n Stormy
Den populære drink med ginger beer og rom kaldes typisk Dark ’n Stormy, eller en variant heraf. Men faktisk ejer Gosling Brothers navnet ”Dark ‘n Stormy”. Derfor må restauranter ikke sælge den populære drink stavet på netop denne måde, medmindre de har brugt Gosling Ginger Beer i den og i øvrigt fået lov.
10. PanzerGlass
Den danske virksomhed Panzerglass A/S ejer rettighederne til navnet PanzerGlass for de beskyttende skærme, som så mange af os efterhånden har på vores mobiltelefoner. De ejede også retten til navnet ”panserglas” engang, men dette har Domstolen i Danmark taget stilling til, ikke kan ejes af nogen, fordi det er generisk. Det er således PanzerGlass stavet på netop denne måde, der er beskyttet.
Ønsker du at beskytte dit varemærke? Kontakt én af vores varemærkerådgivere for at få vejledning om, hvordan og om du kan beskytte dit varemærke.