Julen er ikke kun højtid for hygge, gaver og familiesamvær. Det er også den tid på året, hvor mange virksomheder skruer op for charmen og trækker på traditioner, nostalgi og festlig stemning for at fange forbrugernes opmærksomhed. Fra julepynt og reklamer til ikoniske produkter og kampagner – julen er for mange virksomheder og deres varemærker en afgørende periode, hvor genkendelighed og følelser blandes i en unik markedsføringscocktail.
Her er nogle af de mest fremtrædende varemærker, der har gjort julen til en central del af deres brandidentitet, og som du ikke kan undgå at lægge mærke til nu, hvor julen er startet.
1. Coca-Cola og julemanden
Ingen julekampagne er mere ikonisk end The Coca-Cola Companys. Det er endda dem, der ofte får æren af at have fastsat vores moderne billede af julemanden med den røde kåbe. The Coca-Cola Company begyndte at bruge julemanden som en del af deres markedsføring i 1920’erne, men det var Haddon Sundbloms illustrationer fra 1931, der cementerede den rød-hvide version “The Coca-Cola Santa”, som vi alle kender i dag. Julemanden er derfor ikke kun et symbol på højtiden, men også en af de mest genkendelige reklamefigurer nogensinde.
Trods den genkendelige røde farve er The Coca-Cola Companys varemærkeregistrering dog registreret i grå/hvid toner som vist her (EUTM nr. 002996502).
2. Disney og julens magi
Disney har længe været forbundet med julen gennem deres klassiske animationsfilm og tv-specialer, der sender os tilbage til barndommens juleaftener. De fleste af os kender formentlig særligt Disney Juleshow fra 1958, som er blevet vist i Danmark siden 1960. Disney bruger ofte deres elskede karakterer i juledekorationer, merchandise og særlige juleudgaver af populære film. Gennem årene er brandet blevet en del af julens tradition, hvilket gør det til et uundgåeligt varemærke i mange hjem. F.eks. er titlen til filmen ”THE NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS” et beskyttet varemærke registreret i EU (EUTM nr. 004601183).
3. LEGO og juleklodser
Det danske legetøjsbrand LEGO har længe lavet særlige juleudgaver af deres populære byggesæt og har dermed formået at gøre deres byggeklodser og brand til en fast del af julen for både børn og voksne. Adventskalendere fyldt med LEGO-figurer, julepynt og små modeller af julemanden og hans slæde er blot nogle af de sæsonspecifikke produkter, de tilbyder. Derudover laver LEGO hvert år en ny udgave af deres ”winter village” sæt.
4. Haribo og julens slik
Julen er fyldt med søde sager, og Haribo er ingen undtagelse. Deres klassiske juleslikposer, fyldt med røde og grønne vingummier og skumslik formet som juletræer og stjerner, er blevet et fast indslag i mange familiers juletraditioner.
Haribo bruger deres genkendelige figurer og logoer på sæsonens emballager og skaber på den måde en tæt forbindelse til julens søde fristelser. Det omfatter bl.a. den genkendelige gule figur, som naturligvis er et registreret varemærke (EUTM nr. 009423757).
5. Lindt og julens chokoladeglæde
Lindt er en af de mest kendte chokoladeproducenter, og de formår at gøre julen ekstra sød med deres lækre produkter. I 1952 dukkede den elskede lille guldhare med sin gyldne folie og røde sløjfe op i Lindts sortiment i forbindelse med påsken. Den er ikke bare en sød detalje – den er også et beskyttet varemærke. Siden er både bjørnen Teddy samt et rensdyr kommet til. Begge ligeledes indpakket i samme gyldne folie med den røde sløjfe. Disse er blevet en fast del af Lindts juleprodukter, herunder adventskalendere, og er blevet et genkendeligt symbol på Lindts høje kvalitet. Ligesom guldharen, er rensdyret også et beskyttet EU-varemærke (EUTM nr. 84234EU01).
Det viser, hvordan en stærk visuel identitet kan strække sig ud over sæsonerne og blive en del af både jul og påske – og hvordan varemærkebeskyttelse spiller en central rolle i at bevare den unikke brandværdi.
6. Starbucks og julekoppen
Årets julekopdesigns
Starbucks kom først rigtigt til syne i Danmark for lidt mere end 10 år siden, så måske er det ikke alle, der kender deres indtog på julen. I mange år har de markedsført sig på ”pumpkin spice lattes” i løbet af efteråret, hvilket mange glæder sig til, men for mange er Starbucks-julen også et særligt højdepunkt.
Hvert år lancerer Starbucks nemlig nye designs til deres julekaffekopper, ofte prydet med snefnug, stjerner eller andre julemotiver, og som første gang blev solgt i Danmark i 2016.
Kopperne er blevet et samlingspunkt for julesæsonen og et samlerobjekt for mange. Det er et simpelt, men effektivt eksempel på, hvordan branding kan knyttes til en bestemt tid på året.
7. Royal Copenhagen og julebordet
Den klassiske danske porcelænsfabrik Royal Copenhagen har skabt en tradition med deres årlige juleudstilling, hvor kendte designere og kunstnere hvert år skaber unikke bud på det perfekte julebord. Udstillingerne har fundet sted siden 1963 og er en del af Royal Copenhagens markedsføring og har gjort det klassiske stel til en fast del af mange danske familiers jul. Samtidig udgiver de hvert år særlige juleplatter, som er populære samleobjekter. I år har udstillingen kunnet ses fra d. 15. november i deres flagshipstore på Strøget.
8. D’Angleterre: julelys og elegante traditioner
Hotel d’Angleterre i København er blevet synonymt med julens begyndelse i byen. Hvert år samles både lokale og turister for at overvære den traditionsrige tænding af hotellets imponerende julelys, der pryder facaden med et nyt, eventyrligt tema. Denne begivenhed markerer officielt starten på julesæsonen i København og trækker masser af besøgende til. Ud over lysene tilbyder d’Angleterre også en eksklusiv kollektion af julepynt, hvor udsøgt design og kvalitet er i centrum. Med sin tidløse elegance og unikke udsmykning er hotellet blevet et ikon for julestemning, og den genkendelige facade og de særlige juleprodukter har næsten opnået status som varemærker i sig selv. D’Angleterre viser, hvordan en stærk tradition kan bruges som branding, og hvordan visuel genkendelighed og udsøgte produkter kan skabe en luksuriøs juleoplevelse, der trækker kunder år efter år.
9. Carlsberg og Julebryggen
Hvert år lancerer Carlsberg julebryggen, Tuborg Julebryg, en tradition, der i Danmark går tilbage til 1981, og som markedsføres og kendes af langt de fleste under navnet J-dag. En dag så stor i Danmark, at den i 1999 blev flyttet fra den anden onsdag til den første fredag i november på grund af den store mængde af unge, der kom for sent i skole dagen efter. Selvom der formentlig ikke er tvivl om, at vi forbinder J-dag med Tuborg Julebryg og hele universet skabt omkring med bl.a. den ikoniske reklamefilm, de blå og hvide farver samt sloganet ”Glædelig jul og godt Tub’år”, så kunne Carlsberg ikke registrere J-dag som et varemærke i Danmark – formentlig fordi det på ansøgningstidspunktet i 2006 allerede var blevet for almindeligt anvendt.
Carlsberg har dog registreret varemærket ”J-dagen” for bl.a. øl i Sverige og ”J-DAGURINN” for øl i Island samt navnet “TUBORG JULEBRYG” i Danmark. Den karakteristiske blå-hvide emballage, den festlige lancering og lastbilen på etiketten har gjort Carlsbergs juleøl til en central del af den danske jul og julefrokoster. Etiketten er samtidig også et registreret varemærke i nogle lande f.eks. i Rumænien.
Julebryggen er således et godt eksempel på, hvordan en simpel sæsonbestemt variation kan skabe et stærkt og vedvarende brand.
Hvorfor er varemærker vigtige i julen?
Varemærker, der formår at udnytte julens popularitet og opmærksomhed, får ofte en særlig plads i forbrugernes bevidsthed. De bruger højtiden til at skabe nostalgi, hygge og glæde – og derved opbygger de en tættere relation til deres kunder. Når det gøres rigtigt, bliver disse varemærker en fast del af julen og bidrager til at gøre højtiden endnu mere mindeværdig. De bliver en tradition for mange på højde med andre juletraditioner.
Men netop i julens højsæson er der også mange, som forsøger at udnytte disse stærke brands ved at vildlede forbrugerne eller sælge piratkopier, der ligner de kendte produkter. Det er derfor vigtigt, at virksomheder har styr på deres rettigheder og sikrer, at deres varemærker er beskyttede, også i denne periode.
Vi kan hjælpe dig med at beskytte dit brand, så du står stærkt både i julen og resten af året.
Hos Plougmann Vingtoft er vi specialister i varemærke- og designbeskyttelse, så du kan fokusere på det, der gør dit brand unikt – uden bekymringer om juridiske udfordringer. Kontakt en af vores eksperter for en uforpligtende snak, hvis du ønsker at beskytte dit brand og identitet.