Derfor skal du lægge en strategi for varemærkebeskyttelse

Headerbillede: Shattha Pilabut/Pexels.com

Med en strategi for varemærkebeskyttelse får du en langtidssikret plan og redskaber til at håndtere eventuelt misbrug. Vores eksperter er med hele vejen.

Uanset om du har ét eller flere varemærker, vil du altid stå overfor en række valg og beslutninger, når du skal sikre dine rettigheder. Hvilke rettigheder vil du beskytte? Hvor og hvordan vil du holde øje med, at dine rettigheder faktisk ikke bliver overtrådt? Og hvordan vil din virksomhed håndtere et eventuelt misbrug?

Sammen med vores varemærkespecialister kan du få udarbejdet en skræddersyet og langtidssikret strategi for dit varemærke. Vi hjælper dig med ansøgning, sparring, juridisk rådgivning og sagshåndtering.

Vil du høre mere om, hvad vores varemærkespecialister kan gøre for dig? Kontakt os og få en snak med en af vores rådgivere. Vi behandler naturligvis din henvendelse fortroligt.

  • Få en vurdering af din situation fra en ekspert i varemærkebeskyttelse
  • Hør hvilken forskel en varemærkestrategi kan gøre for din virksomhed
  • Din henvendelse er helt uforpligtende og koster dig ikke noget

 

Ja tak, jeg vil gerne bruge ti minutter på at tale med en rådgiver og høre, hvordan Plougmann Vingtoft kan hjælpe med at lægge en strategi for beskyttelse af mit varemærke.
  • Få mere information om hvordan vi behandler og beskytter dine data her.

 

Seks gode råd, når du skal udarbejde din varemærkestrategi.

Populære varemærker vil altid være i fare for at blive kopieret, og det kan være vanskeligt at forhindre, at kopiering eller misbrug sker. Der er en dog en række forholdsregler, du kan tage, så du sikrer dine rettigheder og produkter.

1. Lav en langsigtet strategi for din varemærkebeskyttelse

Uanset om du skal have en dansk varemærkebeskyttelse, et EU-varemærke eller et internationalt varemærke, er det altid vigtigt at have en plan for, hvordan du bedst beskytter dine rettigheder. Med andre ord: Få lavet dig, hvad vi i branchen kalder en varemærkestrategi.

2. Registrér dine varemærker og designs

For at kunne håndhæve dine rettigheder skal du registrere dine varemærker og designs. Har du lavet en stærk varemærke- og designbeskyttelse på dine produkter, vil du stå markant bedre i en potentiel kopisag.


Billede fra et cambodjansk tøjmarked. Enhver varemærkeindehavers mareridt.

3. Hold øje med dine produkter

Hold øje med dit marked og brugen af dit varemærke. Det er fx. en god idé at følge med på internettet, om andre kopierer, sælger og markedsfører dine produkter.

4. Opret en varemærkeovervågning

Vi kan opsætte en overvågning af dit varemærke, som giver dig mulighed for at reagere hurtigt over for kopister, der forsøger at registrere dit varemærke eller et lignende mærke i andre lande.

5. Opret en toldovervågning

De fleste kopiprodukter produceres uden for EU. Vi anbefaler derfor, at du toldovervåger dine produkter. Vi kan opsætte en toldovervågning gældende for produkter, som enten importeres til Danmark eller til alle EU-lande. En toldovervågning er et vigtigt værktøj i håndteringen af kopivarer, da vi gennem overvågningen vil få besked, hvis tolden tilbageholder mistænkte kopivarer. Efter at varerne er blevet identificeret som kopiprodukter, destrueres produkterne som oftest. En toldovervågning giver dig derfor mulighed for at stoppe importen af kopivarer til Europa – inden det er for sent, og produkterne er i handlen.

6. Lav en politik for, hvordan I håndterer kopiering eller misbrug

Ingen virksomhed bør tolerere kopiering eller misbrug af beskyttede varemærker. Du bør derfor tage stilling til, hvordan du skal reagere over for misbrug af dit varemærke. Der eksisterer naturligvis en risiko for, at du bliver vældig upopulær i dit forsøg på at beskytte dit varemærke, og det kan også hænde, at du ryger ud i en såkaldt ”shitstorm” på sociale medier. Men det afgørende er ikke, om du ryger ud i en ”shitstorm”, det afgørende er, at du beskytter dit varemærke, og hvordan du herefter håndterer modvinden. Vi anbefaler derfor, at du OGSÅ har en politik for, hvordan du håndterer fx sociale medier i tilfælde af kopiering eller misbrug af dit varemærke.

LÆS OGSÅ: Sådan får du en varemærkestrategi
LÆS OGSÅ: Få hjælp til varemærkeregistrering

 

Ja tak, jeg vil gerne bruge ti minutter på at tale med en rådgiver og høre, hvordan Plougmann Vingtoft kan hjælpe med at lægge en strategi for beskyttelse af mit varemærke.
  • Få mere information om hvordan vi behandler og beskytter dine data her.

 

Tilbage til siden “Varemærker”