IPR-blikket rettet mod det asiatiske marked

Headerbillede: Florian Wehde / Unsplash.com

Plougmann Vingtofts “Asian Desk” har specialiseret sig i at hjælpe asiatiske virksomheder med at beskytte deres IP-rettigheder på det europæiske marked samt rådgive danske virksomheder, der vil på markedet i Asien.

Kulturel forståelse er helt afgørende

Plougmann Vingtofts Asian Desk blev dannet i 2009 med ansættelsen af Shinji Okayama, Japanese Patent Attorney, og Ako Yasuhara, Japanese Patent and Trademark Attorney, som begge flyttede til København fra Japan. Siden da er yderligere to medarbejdere kommet med på holdet: Lasse Ringhofer og Helene Feltz Nybroe, og sammen arbejder teamet med sager fra hele Asien – dog med særligt fokus på japanske, kinesiske og sydkoreanske virksomheder.

“For vores asiatiske, og specielt vores japanske kunder, er det en åbenlys fordel, at vi har medarbejdere, der taler det lokale sprog og forstår de kulturelle skikke og forretningspraksisser. Det giver os en meget bedre fornemmelse af, hvad kunden har brug for og forventer, samt hvordan vi bedst kan hjælpe i deres situation,” forklarer Lasse Ringhofer.

Lasse Ringhofer, hvis hjerte banker for de østlige kulturer, blev en del af teamet i 2014 efter at have været med Shinji Okayama på en forretningsrejse til Japan, hvor han var med som ekspert på Life Science-området. Siden da har han hjulpet både japanske og andre asiatiske kunder med sin viden og erfaring om det europæiske patentsystem og det kommende enhedspatent. Lasse og de øvrige Asian Desk-medarbejdere har besøgt Asien flere gange og ifølge ham drager kunderne stor fordel af teamets evne til at opbygge langvarige kunderelationer baseret på tillid og gensidig forståelse:

“Jeg har besøgt Japan fem gange nu, og hver gang opnår jeg en endnu større indsigt i, hvordan vores arbejde bedst gavner kundens situation. Det er meget vigtigt, at vi har en stærk, personlig relation til vores kunder, og derfor bruger vi også ekstra tid på deres sager og kontakter dem hver gang, vi modtager information eller nyheder, som er specifikt relevante for dem”, siger Lasse.

Her ses Shinji Okayama fra Plougmann Vingtofts Asian Desk-team 

En blanding af forretning og oplevelser

Lasse Ringhofers skrivebord står lige ved siden af Shinji Okayamas, og det giver dem muligheden for at drøfte både forretningsanliggender og fælles interesser i hverdagen. De har begge en stor passion for musik, de spiller begge guitar og sætter begge stor pris på gastronomiske oplevelser – interesser, som de også taler om i pauserne på kontoret. Deres gode, kollegiale forhold, der i sin tid også bidrog til, at Lasse blev en del af Asian Desk, har desuden en positiv indvirkning på deres forretningsrejser, der gør, at de kan arbejde produktivt og samtidig nå at opleve lidt af den lokale kultur.

“På vores første rejse havde vi møder fra morgen til aften og havde stor fokus på at skabe god værdi for vores kunder, men vi havde også tid til at stifte bekendtskab med det japanske køkken og de lokale traditioner ved forretningsmiddage. At bruge tid med kunden uden for mødelokalerne giver os en værdifuld indsigt i vores asiatiske kunders behov og tankemønstre og gavner dermed vores forståelse af forskellige perspektiver”, siger Lasse.

Kombinationen af professionelle møder og uformelle forretningsmiddage giver også Lasse Ringhofer og teamet en klar idé om, hvordan man skaber vedvarende forretningsrelationer i en asiatisk kontekst:

“I modsætning til den vestlige forretningsstil, hvor forretning altid kommer først, beror fundamentet for et godt forretningssamarbejde i Asien på et gensidigt tillidsfuldt forhold. Din førsteprioritet skal være, hvordan du kan skabe værdi for og hjælpe kunden bedst muligt. Da jeg var i Japan første gang, forventede jeg at skulle finde rundt i byen på egen hånd, men jeg fandt hurtigt ud af, at japanerne vil gøre alt hvad de kan for at hjælpe dig på vej, og det er også vores filosofi: at kunne hjælpe vores kunder på den bedst tænkelige facon”, understreger Lasse.

Hos Plougmann Vingtoft sætter vi stor pris på det internationale perspektiv

Asiatiske virksomheder på vej til Europa

I de senere år har kinesiske og andre asiatiske virksomheder vist en stigende interesse for at udvide deres forretning til Europa, enten ved at investere i eksisterende forretninger eller ved at lancere deres egne produkter på markedet. Den kulturelle forståelse er et nødvendigt aspekt at tage i betragtning, når man vil ind på det europæiske marked, men det er også vigtigt for asiatiske kunder at have en sammenhængende strategi og forståelse for det europæiske IPR-system.

Derfor rækker Asian Desk-teamet ud til vores kunder hver gang, der dukker noget op, som specifikt relaterer sig til dem: “Når vi samarbejder med japanske, kinesiske, koreanske og andre asiatiske kunder, så kigger vi på de mere praktiske aspekter, der har indflydelse på deres intellektuelle ejendom og patentansøgninger, som for eksempel det fremtidige enhedspatent, og hvordan det på sigt vil give kunderne en fordel. Det betyder dermed også, at vi fokuserer på, hvad vores kunder virkelig har brug for, for at få succes på det europæiske marked”, forklarer Shinji Okayama.

Når vi hjælper kunder fra Asien stræber vi desuden efter at styrke vores tilstedeværelse ved konferencer, så som APAA (Asian Patent Attorneys Association), og dermed etablere en klar forbindelse mellem de to regioner. På den måde kan vi møde vores kunder personligt og forklare, hvordan vi kan hjælpe dem med at indfri deres ambitioner via et langvarigt samarbejde, mens vi samtidig kan hjælpe vores europæiske kunder med at etablere en forbindelse til Asien.

“I Japan er der lige nu omkring 4.000 IPR-virksomheder ligesom Plougmann Vingtoft og omkring 300.000 PCT-ansøgninger om året. Selvom det kun er en mindre del af IPR-virksomhederne, der fokuserer på Europa, er der faktisk en stigning i mængden af japanske IPR-ansøgninger i Europa. Det betyder, at der er en stigende efterspørgsel på vores ekspertise inden for europæisk IPR-lovgivning, og derfor er det kun naturligt, at vi tilpasser os kundernes forventninger og behov” siger Lasse Ringhofer.

Vidste du at…

  • 62 % af den globale aktivitet inden for patentansøgninger stammer fra Asien
  • 55 % af al global aktivitet inden for varemærker foregår i Asien
  • 68 % af ansøgninger af designregistrering er i Asien
  • Asien stod for næsten 47,4 % af alle internationale patentansøgninger i 2017. Europa stod kun for 25,6% og Nordamerika for 25,3%
  • 90 % af indkommende PCT-sager hos Plougmann Vingtoft kommer fra Asien

Kom i kontakt med os

Hvis du gerne vil vide mere om de services vi tilbyder vores kunder i Asien og Europa, er du velkommen til at kontakte Shinji Okayama eller Lasse Ringhofer.