Et smut til Kina på årets hidtil varmeste dag

Hvordan forholder man sig til varemærke- og patentloven i Kina, og hvad er ’don’ts and do’s’ i en kinesisk forretningskontekst? Det var nogle af de spørgsmål, der blev drøftet på vores gå-hjem-møde om IPR-beskyttelse i Kina den 19. april 2018.

En håndfuld veloplagte oplægsholdere og mere end 30 Kina-interesserede deltagere trodsede varmerekorden på den tidligste sommerdag i 54 år og åbnede op for en eftermiddag med forårsruller og Tsingtao-øl, i bedste kinesiske stil. De fem oplægsholdere gav deres bud på, hvilke strategiske overvejelser man bør gøre sig, inden virksomheden starter aktiviteter i Kina. Gik du glip af arrangementet, får du her tre highlights fra dagen:

Venskab før forretning
Det er altid vigtigt at sætte sig grundigt ind i et nyt marked, og Kina er bestemt ikke nogen undtagelse. Man skal have for øje, at man befinder sig i en ny og anderledes forretningsmæssig kontekst, hvor det er normen at blive venner først og tale forretning bagefter – en måske uvant, men ikke desto mindre vigtig tilgang, hvis man vil have succes med at gøre forretning i Kina.

Nyt land, ny patentlov
Vi blev også indviede i Kinas ”first-to-file” princip, der er et vigtigt og meget udfordrende aspekt af patent- og varemærkeloven i Kina. Det betyder kort sagt, at retten til at bruge og kommercialisere et brand-navn, varemærke eller opfindelse, tilfalder den, der registrerer det først. Varemærkeområdet er derfor noget anderledes, end det vi kender i Danmark, så det betaler sig, at have en nøje planlagt IPR-strategi.

Stor udvikling på det kinesiske marked
Endelig kunne oplægsholderne afsløre, at Kina er et land i rivende udvikling. Kina er inden for senere år blevet et meget innovativt land, der blandt andet arbejder på, at blive den dominerende globale aktør inden for 10 strategiske industrier, heriblandt robotter og el-biler. Det kinesiske marked har med andre ord ændret sig markant, og vi fik indblik i, hvordan reglerne og sanktionerne for kopiering og patentering er blevet skærpet – en god nyhed for mange vestlige virksomheder.

Det var en dag med mange interessante oplæg, og vi håber at kunne gentage succesen.

Se billeder fra dagen her:

    

    

    

    

    

    

    

    

    

Hvis du vil vide mere om de IPR-mæssige udfordringer på det kinesiske marked, eller er i tvivl om, hvordan du griber din varemærkebeskyttelse an, så er du altid velkommen til at kontakte os.

LÆS OGSÅ: Har du forberedt din virksomhed til det kinesiske marked?