I maj 1995 rullede de første 1.000 bycykler ud på de københavnske gader og stræder, heraf en portion med Plougmann, Vingtoft & Partners som sponsor og udsmykket med et udsnit af et Bjørn Bjørnholt-kunstværk i hjulene. Det var cykelentusiasten Ole Plougmann, der hjalp med idéer til IPR-beskyttelse af denne bæredygtige opfindelse. En idé han var blevet bekendt med hos sin cykelforhandler i Hellerup, der havde fået til opgave at levere de første bycykler.
Som tak for hjælpen modtog Ole Plougmann et eksemplar af cyklen fra Fonden Bycyklen (se billedet nedenfor).
Det er kun få, der har opnået at få en bycykel i gave. Af de mere prominente kan nævnes USA’s præsident Bill Clinton, som under et besøg i Danmark i 1997 fik overrakt en ”City Bike One”. Præsidenten prøvekørte straks cyklen, hvilket fik stor mediebevågenhed verden over, og var med til at sætte skub i markedsføringen af København som en grøn og miljøvenlig cykelhovedstad.
Det er kun få, der har opnået at få en bycykel i gave, af de mere prominente kan nævnes USA’s præsident Bill Clinton
20 år senere, i februar 2015, blev den nyeste generation af bycyklen sendt på gaden, nu som el-cykel. Konceptet har siden bredt sig til resten af landet, og mange storbyer som London og New York er også hoppet med på vognen. Kina er i dag verdensførende, når det gælder bycykler, alene i Shanghai er der 28.000 bycykler til rådighed.