LIBRATONE: Sublim lyd, smukt design og dygtigt IPR-arbejde

For en nystartet virksomhed som Libratone var det en stor udfordring at komme ind på et marked, som allerede var etableret. Gennem bevidst og målrettet arbejde med IPR har Libratone skabt en lukrativ markedsposition, bl.a. gennem et partnerskab med Apple, og virksomheden har på rekordtid erobret en væsentlig markedsandel inden for trådløs lyd.

I modsætning til de fleste virksomheder på markedet for trådløse lydanlæg anser den danske virksomhed Libratone ikke decibel for at være deres primære salgsargument. De anerkender naturligvis, at lyden har betydning, men de har valgt en lidt anderledes tilgang til deres produktudvikling, som har været afgørende for deres succes.

Godt design og brugervenlighed

Libratone har fokus på, at den overlegne lyd skal komme fra højttalere, der har et unikt og lækkert design, og som samtidig er brugervenlige. Siden Libratone blev etableret i 2009, har virksomheden lanceret produkter af høj kvalitet såsom Live, Lounge, Zipp og den seneste tilføjelse, Loop.

Libratone IPR-rådgivning

”Moderne forbrugere har utallige muligheder at vælge i mellem, når de shopper efter en vare, og markedet for forbrugsvarer er blevet yderst konkurrencepræget,” siger Tommy Andersen, CEO i Libratone.

Det lykkedes Libratone at skille sig ud fra mængden på markedet for trådløse lydanlæg med deres fremragende lyd og helt unikke design.

”Vi fik succes med dette ved at identificere en megatrend på et tidligt stadium og ved at udnytte et hul i forbrugersegmentet, som endnu ikke var udforsket,” forklarer Tommy Andersen.

Libratone fik på rekordtid etableret et stærkt brand med produkter, som folk genkender og identificerer som Libratone, når de ser dem.

Fokus på IP-rettigheder tiltrækker stærke samarbejdspartnere

Erfaringerne viser, at de helt tunge, kommercielle spillere lægger stor vægt på virksomheders bevidste arbejde med immaterielle rettigheder – altså patenter, varemærker og designbeskyttelse. Med Libratones fokus på lækkert design og brugervenlighed var Apple en ønskepartner for virksomheden, og de valgte derfor at gå målrettet efter et samarbejde og partnerskab med Apple.

I 2010 indgik de i et fælles brandingpartnerskab, hvilket gav Libratone adgang til Apples kæmpestore og attraktive kundesegment i mange lande, heriblandt USA.

Libratones bevidste fokus på IPR-beskyttelse kombineret med et stærkt brand, dansk design og Apple-kompatible produkter banede vejen for aftalen om partnerskab.

IPR-strategi gav øget konkurrenceevne og styrkede bundlinjen

Libratones beslutning om at arbejde strategisk med deres rettigheder har i høj grad hjulpet dem med at trænge igennem med deres brand på et allerede stærkt og veletableret marked, hvilket har haft markant betydning for deres konkurrenceevne og bundlinje.

Libratones succes blev understreget i 2014, hvor virksomheden blev solgt til en investor fra Hong Kong for et tocifret euromillionbeløb.

Plougmann Vingtoft har siden 2010 fungeret som rådgiver for Libratone og har assisteret virksomheden med patenteringen af tre af deres trådløse produktlinjer: Lounge, Zipp og Live.

Libratone3_1600x1000 IPR-rådgivning


Michael-Friis-SoerensenHvis du vil vide mere om vores arbejde med Libratone eller har spørgsmål specifikt til patenter inden for lyd, så er du velkommen til at kontakte vores ekspert på området:

Michael Friis Sørensen

Læs mere om, hvordan vi hjælper små og mellemstore virksomheder her