MONO+MONO: Kickstartersucces med varemærke- og designbeskyttelse

Lysten til at finde smarte løsninger på hverdagens små, men enerverende problemer, er ofte drivkraften, når nye teknologier eller innovationer ser dagens lys. Sådan var det også for den nystartede, danske designvirksomhed Mono+Mono.

De to stiftere, Jonas Lind-Bendixen og Nikolaj Bak, har begge en stor passion for musik. De havde dog gennem en årrække ærgret sig over ømme fødder og ondt i benene efter at have trasket alverdens festivalpladser tynde.

Efter at have tygget på idéen i et års tid påbegyndte de to unge iværksættere sammen med en designingeniør udviklingen af et nyt produkt: SITPACK – en bærbar fold-ud-stol i et diskret, minimalistisk design til brug på f.eks. koncerter, metrostationer, parker, fisketure og andre steder, hvor man savner muligheden for et hurtigt og aflastende hvil.

Monoplusmono_804_470

Frygt for kopiering førte til IPR-rådgivning

Med et flyvefærdigt koncept i hånden stod Mono+Mono pludselig på tærsklen til at skulle lancere deres produkt. Jonas og Nikolaj kendte til crowdfunding-sitet Kickstarter, hvor iværksættere kan hente økonomisk støtte til at realisere deres forretningskoncept, men var ret bekymrede for, at nogen kopierede deres ide. Derfor søgte de råd hos Plougmann Vingtoft, og det viste sig at være et fornuftigt træk.

Regler om varemærker betød nyt, stærkt navn

De to opfindere havde oprindeligt tænkt sig at kalde stolen ’Rest’ – efter det engelske ord ’at hvile sig’. Men ifølge varemærkelovens § 13 kan man ikke opnå varemærkebeskyttelse af produktnavne, der beskriver produktet eller ydelsen, der skal beskyttes. På samme måde kan man heller ikke kalde sin nye læskedrikfor SWEET, da det er en egenskab, produktet har.

Vores eksperters rådgivning førte til, at Mono+Mono omdøbte deres stol til SITPACK, hvilket harmonerer godt med et produkt skabt til festlige og sociale lejligheder, hvor en six-pack med øl ofte indgår.

Beskyttelse af det innovative design

Plougmann Vingtoft hjalp også Mono+Mono med at beskytte det unikke design, som kendetegner SITPACK: Fra blot at fylde 17 cm i sammenfoldet tilstand kan stolen udvides til 87 cm og bære en person på op til 130 kg.

Team_galleri_red
Mono+Mono har i dag offentliggjort deres idé på Kickstarter.com og indsamlet mere end 1 mio. kr. (mod forventet 450.000 kr.), og med Plougmann Vingtofts rådgivere i ryggen er de nu klar til at sætte stolen i produktion.

IPR-rådgivning skræddersyet til iværksættere

”Vi har stor erfaring med at arbejde med store virksomheder, men skræddersyr også gerne en IPR-strategi til iværksættere med begrænsede økonomiske midler. Vi tilpasser vores rådgivning til kundernes behov for at få dem godt i gang. Det er jo bl.a. ildsjæle som Jonas og Nikolaj, Danmark skal leve af i fremtiden,” forklarer Peter Sørensen, Partner og European Patent Attorney hos Plougmann Vingtoft.

Står du ligesom Nikolaj og Jonas med et spændende, nyt produkt, som du overvejer at lancere? Så book et uforpligtende møde med en af vores rådgivere, og få i indblik i, hvordan du opnår en helt unik position på markedet og mest effektivt beskytter dit forretningskoncept eller produkt.

Læs mere om hvordan vi hjælper iværksættere her