AGUARDIO: Designbeskyttet vandsensor får os til at tage kortere bade

Headerbillede: Aguardio

Aguardio har udviklet et IoT-baseret system til brusebadet, der får brugeren til at mindske sit vandforbrug. Løsningen er allerede designbeskyttet, og Aguardio arbejder nu på en IPR-strategi for datadelen, som spiller en større rolle, end stifterne først havde troet.

”Go slow on the H20” er sloganet hos det danske startup, Aguardio, der har gjort det til deres mission at mindske verdens overforbrug af vand- og energiressourcer.

De har udviklet et system til brusebadet, der ved hjælp af data, symbolik og nudging kan gør brugerne opmærksomme på deres forbrug og skubbe dem i en mere bæredygtig retning – hvis de vel at mærke selv vil. Systemet kan også monitorere badeværelsets ”sundhedstilstand” og fortælle bygningsejeren, hvis der er risiko for eksempelvis skimmelsvamp. Med andre ord er Aguardios løsning både til gavn for kloden og energiregningen, og så passer designet til de fleste moderne badeværelser.

Læs mere om Aguardios løsning her.

Foto: Aguardio

Vi troede, vi skulle have et patent…

Allerede da idéen opstod hos CEO og medstifter af Aguardio, Thomas Munch-Laursen, begyndte han at undersøge mulighederne for at få eneret til løsningen. ”Det var et naturligt led i vores produktudvikling at tænke på IPR” forklarer Thomas Munch-Laursen, som er ingeniør og opdraget med, at patenter er vejen frem for en teknologi-virksomhed. Men sådan blev det ikke helt.

”I starten troede vi, at vi var en gadget-virksomhed, der skulle have patent på et stykke hardware” fortæller Thomas Munch-Laursen. Med hjælp fra rådgivere hos Plougmann Vingtoft fandt han dog hurtigt ud af, at det ikke er den tekniske løsning, der gør en Aguardio unik. I stedet er det designet omkring løsningen samt de unikke data, som en Aguardio kan afgive, og som kan skabe en forståelse for den adfærd, som Thomas Munch-Laursen og hans team så brændende ønsker at ændre på.

De parkerede derfor idéen om et patent og gik i dialog med Ellen Breddam fra Plougmann Vingtofts varemærke- og designafdeling.

Det skal være pænt at være bæredygtig

En Aguardio er designet og produceret i Danmark. Den består af to enheder: en sensor og et display på størrelse med en pixibog. Den er udført i et hvidt, minimalistisk design og henvender sig ifølge Thomas Munch-Laursen til ”kvinderne og deres designarmaturer”, og det er helt bevidst. For ”det giver ikke mening at udvikle en smart, bæredygtig løsning, hvis ingen har lyst til at tage den i brug,” siger han.

Ellen Breddam, der er varemærke- og designrådgiver hos Plougmann Vingtoft, har hjulpet Aguardio med at få løsningen designbeskyttet. ”Designansøgningen gik lige igennem til registrering” fortæller Ellen Breddam, der ser Aguardios løsning som en veludført og gennemtænkt måde at få flere til at gøre noget godt for kloden: ”Aguardio løser et aktuelt problem, og de gør det på en enkel, funktionel måde, som er let at implementere i det daglige” siger hun.

Foto: Aguardio

En IPR-strategi i konstant udvikling

Det er en væsentlig del af virksomhedens markedsføring, at Aguardio er designbeskyttet, men arbejdet med rettigheder stopper ikke her. Det er en tilbagevendende overvejelse, som spiller ind i den overordnede forretningsstrategi hos Aguardio: ”Det giver mening at fortælle vores kunder og investorer, at vi har designbeskyttet Aguardio, men det er også vigtigt for os at fortælle, at vi bliver ved med at arbejde strategisk med vores IPR”, fortæller Thomas Munch-Lauersen.

Han forklarer, at virksomheden på kort tid er gået fra at se sig selv som teknologi-startup til at lægge kræfterne i data-science, adfærdsforståelse og dét, man populært kalder nudging. Når man gennemgår den type forretningsudvikling er det vigtigt, at have øje for, om man fortsat har råderum til at drive forretning, og dét er noget, investorerne sætter pris på.

Foto: Aguardio

”Når vi taler med investorer, giver det værdi til dialogen, at vi har styr på vores IP-rettigheder, og at vi har en plan for, hvordan vi bedst får dem aktiveret,” fortæller Thomas Munch-Lauersen, som håber, at næste investorrunde kan give midler til, at Aguardio kan invitere en dataanalytiker og en antropolog med på holdet.

Har du også en løsning på et af verdens problemer?

Hvis du som Aguardio har en bæredygtig løsning på et af verdens problemer, så tøv ikke med at kontakte vores rådgivere. Vi kan hjælpe dig med at se, om du skal patentere din tekniske løsning, registrere dit navn eller beskytte dit design – og når vi ved det, kan vi hjælpe dig med at sikre, at din virksomhed har en god IPR-strategi ved hånden.

Er du en del af et start-up med en bæredygtig løsning, kan du tilmed ansøge om vores donation af IPR-rådgivning til en værdi af DKK 50.000. Se mere om kravene til ansøgere her.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs mere om, hvordan vi hjælper iværksættere