Undgå forfalskede varemærker og piratkopier på nettet

Dårlige piratkopier skader dit varemærkes goodwill – og handlen med kopivarer er et stigende problem for mange virksomheder. Internettet giver kopipiraterne direkte og næsten risikofri adgang til forbrugerne, og antallet af kopivarer i EU vokser. Toldmyndighederne og virksomhederne har fået deres sag for, men måske er det os forbrugere, der skal lære at bruge vores sunde fornuft?

Vi er alle sammen til falds for en god handel. Hvem har ikke oplevet at gøre et billigt impulskøb for så bagefter at ærgre sig over, at varen slet ikke levede op til forventningerne? Det er der ikke noget nyt i. Men i dag foregår handlen med kopivarer i stigende grad på internettet, og her er det sværere at skelne den ægte vare fra en dårlig kopi.

Internethandlen har også gjort det sværere for toldmyndighederne at dæmme op for handlen med kopivarer. Antallet af sager om kopivarer stiger år for år. Det viser de årlige opgørelser fra de europæiske toldmyndigheder.

Piratkopierede varer sendes ikke længere primært i store containere, hvor alle varerne kan beslaglægges på én gang. Nej, nu om dage sender piraterne varerne med almindelig post i små pakker til enkeltpersoner.

Sidste år udgjorde pakkepost 81 % af det samlede antal beslaglagte varer.

Så det er os forbrugere, der hjælper piraterne med at få langet varerne over disken.

Regler for kopivarer

Piratkopierede varer produceres og sælges, uden at producenten har fået tilladelse fra dem, der ejer rettighederne til varerne.
Der er fælles europæiske regler om, at forretningsdrivende ikke må købe og sælge piratkopier
Der er ikke fælles europæiske regler om, at en forbruger ikke må købe og bruge piratkopier. Enkelte lande i EU, bl.a. Italien, har regler, der afgør, om det er lovligt eller ej.

KOPIVARER ER SKIDT BÅDE FOR VIRKSOMHEDERNE OG FOR FORBRUGERNE

Kun 43 % af de private virksomheder arbejder aktivt med brandbeskyttelse. Det viser en spørgeskemaundersøgelse blandt private virksomheder og offentlige myndigheder foretaget af The Customs Cooperation Working Party (CCWP) i 2014.

Det kan undre, for de skadelige konsekvenser af piratkopiering og varemærkeforfalskning er veldokumenterede og omfatter bl.a. at:

  • Virksomheder, som stjæler andres ideer og ikke bruger ressourcer på udvikling, udøver unfair konkurrence.
  • Indehaverne af de ”ægte” varer og varemærker mister indtægter.
  • Samfundet mister indtægter fra skatter og afgifter.
  • Arbejdspladser forsvinder.
  • Forbrugerne udsætter sig selv for sikkerheds- og sundhedsmæssig fare. Det viser f.eks. tallene for kopiering af medicin.

Ofte er handlen med kopivarer også koblet til organiseret kriminalitet, og varerne fremstilles næppe under forhold, der møder Arbejdstilsynets forskrifter. Når man som forbruger køber kopivarer, risikerer man dermed uforvarende at støtte den slags ubehagelige aktiviteter.

Det, der umiddelbart kan ligne en god handel, kan altså hurtigt vise sig at være katten i sækken, og både virksomheder og forbrugere kan gøre mere for at sikre sig mod piratkopier.

4 RÅD OM AT BESKYTTE DINE VAREMÆRKER MOD KOPIERING

  1. Registrér virksomhedens varemærker og designs.
    Det er første skridt på vejen til hurtigt at kunne håndhæve dine rettigheder.
  2. Hold øje med dine produkter på internettet
    Det er aldrig en dårlig idé at følge med i, hvordan andre sælger og markedsfører dine produkter.
  3. Opret en toldvaremærkeovervågning.
    Ved en toldovervågning får du aktiv hjælp fra toldmyndighederne i DK og EU til at overvåge handlen med dit varemærke, og samtidig får du mulighed for at reagere hurtigt over for kopister, som forsøger at importere varer med dit varemærke til EU.
  4. Lav en politik for, hvornår I reagerer på kopier. 
    Tag stilling til, om og hvordan du skal reagere over for privatpersoners import med risiko for en ”shitstorm”.

Læs mere om, hvordan du kan beskytte dine produkt i europa med et eu-varemærke

DET ER OGSÅ FORBRUGERNES KAMP AT STOPPE KOPIVARER

Ifølge CCWP’s undersøgelse bliver mange af kopivarerne solgt ad alternative kanaler – det såkaldte grå marked – og piraterne bruger i stigende grad de sociale medier som afsætningskanal. CCWP konkluderer, at virksomhederne kæmper en kamp mod vindmøller, og at de er afhængige af en effektiv offentlig toldkontrol.

Men vi forbrugere kan også hjælpe til, når vi handler på nettet. Vi skal bruge vores sunde fornuft og være mere på vagt over for svindelforsøg.

Dine advarselslamper skal starte et lysshow af tivoliske dimensioner, hvis du finder en mærkevare på nettet til en pris, der er meget lavere end på rettighedshaverens hjemmeside. Undersøg grundigt, om hjemmesiden ser professionel ud, og læs anmeldelser af firmaet, før du køber dine varer til tilbudspris på nettet.

Husk: Hvis en handel virker for god til at være sand, så er den det nok også!