(Headerfoto: eak_ekk / Pixabay.com)
Vi kender dem alle. Uanset størrelse, er de uundgåelige i det daglige billede, og de er næsten alle vegne, på gulvet, i kasser, i butikkerne, på filmlærredet og sågar til Oscaruddelingen […]
Jeg taler selvfølgelig om de farvestrålende og højt elskede klodser fra LEGO®.
Der har været op og nedture for LEGO®, men nu ser det ud til, at skuden er vendt og tilmed sejler i høj fart fremad. 2015 var i hvert fald et år med god vind i sejlene.
Den gode vind i sejlene stammer ikke mindst fra den positive omtale og den store popularitet, ikke kun rundt om i verden, men også i Danmark, hvor LEGO® naturligt er en af de virksomheder, vi danskere ynder at prale med er danske. Jeg praler i hvert fald med, at LEGO® er dansk, for jeg synes oprigtigt, at det er noget, vi kan være rigtig stolte af.
En netop offentliggjort rangliste over de brands, der har fået mest positiv omtale i Danmark, bekræfter, at det ikke kun er mig, der er fan af LEGO®.
For fjerde år i træk topper LEGO® nemlig YouGov BrandIndex’s liste over de brands, der har fået mest positiv omtale i Danmark.
YouGov BrandIndex sammenligner hvert år mere end 300 varemærker, og igen i år snupper LEGO® første pladsen, foran brands som REMA 1000® og NETFLIX, der kommer ind på henholdsvis 2. og 3. pladsen.
Til måske manges overraskelse er APPLE® ikke med i den gyldne top 3, men kommer ind på en 4. plads.
Men det eneste rigtige spørgsmål at stille nu, er følgende: Hvad er det LEGO® formår at gøre med sit varemærke/sit brand, der gør, at stort set alle, uanset alder og kulturel oprindelse, har et meget nært forhold til de farvestrålende plastikklodser og de små firkantede mænd med gule hoveder?
For mit vedkommende, er svaret enkelt. LEGO® har formået at kombinere deres varemærke med følelser. Og hvordan kan en stor børsnoteret virksomhed det?
Endnu engang ligger svaret lige for. LEGO® formår at forny sig, de følger med samfundet og forbrugerne, og de gør alt til en leg. Personligt havde jeg ikke forudset, at vi skulle sidde i biografen og se en film med LEGO®. Og hvem havde set koblingen mellem HARRY POTTER®, STAR WARS® og LEGO®?
Det havde og det er lige præcis dét, der gør brandet unikt, og åbner dørene til vores hjerter.
LEGO®’s varemærke appellerer til følelserne
Igen og igen beviser LEGO®, at det er legen, der bærer virksomheden frem, og vi elsker det, for vi er enige med LEGO®. Alle i Danmark har sandsynligvis leget med LEGO®, både med venner og forældre, klodserne er gået i arv, og de fleste af os har gravet efter guld i LEGOLAND®.
LEGO® har kort sagt formået at gøre deres varemærke til et mærke, vi alle sammen følelsesmæssigt kan relatere os til og elsker, og det er et stærkt varemærke.
Vi skal ikke glemme, at LEGO® er en stor global børsnoteret virksomhed, hvor der skal skabes overskud og sorte tal på bundlinjen, men det gør egentlig ikke så meget, når vi alle sammen får lov til at lege med i deres udvikling og skabelse af varemærket LEGO®.
Og de gode nyheder står i kø hos LEGO®, for de er nu også på INTERBRAND’s liste over de 100 mest værdifulde brands i verden i 2015.
Hvad kan man så gøre for at ens brand bliver nr. 1?
- Vælg et mærke som er særegent/unikt – det gør det lettere at skille sig ud i forhold til konkurrenterne
- Virksomhedens værdier skal afspejles i brandet, og den historie der fortælles med brandet
- Kend din kundekreds og dit marked samt vær lydhør over for ændringer i dette
- Vær konsistent i virksomhedens ageren i markedet, særligt over for kunder, så de får den samme gode oplevelse næste gang, de køber virksomhedens produkter.
LÆS OGSÅ: Tænder kunderne på dit varemærke?
LÆS OGSÅ: Kan et varemærke blive for succesfuldt?