Har du forberedt din virksomhed til det kinesiske marked?

Headerbillede: Pixabay.com

Som optakt til vores gå-hjem-møde om beskyttelse af patenter, varemærker og designs i Kina den 19. april, giver vores varemærkechef dig her en lynhurtig introduktion til nogle af de IPR-mæssige udfordringer, der kendetegner det kinesiske marked.

Den kinesiske økonomi voksede sidste år med knap 7%, hvilket giver en samlet firedobling i løbet af de seneste 15 år. Økonomien buldrer med andre ord stadig derudaf i et tempo ingen andre af vores øvrige eksportmarkeder kan matche.

Derfor rummer Kina også et enormt vækstpotentiale og er et oplagt valg for mange danske virksomheder, særligt dem, der producerer varer målrettet til de kinesiske forbrugere. Der er dog stadigvæk grund til at tænke sig en ekstra grundigt om inden man springer ud i et kinesisk forretningseventyr. Men hvorfor nu det?

Vogt dig for det kinesiske ”først-til-mølle”-princip

Jo, for det første er det vigtigt at holde sig for øje, at varemærkeområdet ikke er reguleret på samme måde som i Danmark.

For bare at nævne én afgørende forskel, så eksisterer der i Kina et såkaldt ”first to file”-princip, som betyder, at retten til at bruge et brand-navn eller varemærke, tilfalder den person, der først registrerer det. Og det uanset om man selv har bygget brandet op eller ej.

Kombinerer man det med, at en varemærkeregistrering udstedt af de kinesiske myndigheder kun koster små 300 kr. i officielle gebyrer, er det ikke svært at forstå, hvorfor fænomenet ”Bad faith trademark registrations” er blevet et stort problem i Kina. Her registrerer helt almindelige kinesere – med udsigt til en stor fortjeneste – systematisk de mest succesfulde brands for så senere at sælge dem tilbage til de virksomheder, der oprindeligt har skabt dem.

Er man så uheldig at få sit ”stjålet” sit varemærke på denne facon, er det ikke unormalt at skulle se frem til at betale mere end én million kroner for at købe retten til varemærket i Kina tilbage.

Kulturforståelse er alfa omega

En anden klassisk udfordring for danske virksomheder er de ofte store sproglige og kulturelle barrierer, der gør det svært som dansker at aflæse kineserne. For eksempel kan det indimellem være vanskeligt at vurdere om en potentiel kinesisk forretningspartner er villig til at indgå samarbejde eller ej. Her lyder ekspertrådet dog, at man som regel ikke er i tvivl, hvis kineserne vil én.

Derfor er det også en god investering at bruge tid på at lære de grundlæggende kultur- og forretningsskikke at kende, så man kan begå sig korrekt i en kinesisk kontekst. Har man indsigt i disse aspekter, har man langt lettere ved at opbygge relationer til sine kinesiske forretningsforbindelser, bedre chancer for at udvælge de rigtige samarbejdspartnere og kan lure eventuelle faresignaler i tide.

Glem ikke strategien!

Sidst, men ikke mindst, så er det vigtigt, at man som virksomhed får lagt en ordentlig beskyttelsesstrategi og tager kampen op, når ens produkter bliver kopieret. Det kan forekomme underligt, men flere virksomheder vælger stadig ofte at lukke øjnene for piratkopiering af frygt for at have en dyr og udmattende konfliktsag i et fremmed retssystem. Opfordringen lyder dog, at det nytter at tage kampen op, da piratkopiering kan medføre enorme tab for ens forretning på længere sigt. Derfor er det afgørende, at ledelsen er opmærksom på vigtigheden af at statuere et eksempel helt fra begyndelsen i stedet for at vente med at tage affære indtil skaden er sket.

Budskabet er altså, at danske virksomheder med fordel kan blive ved med at rette kikkerten mod Kina, men det skal ikke være med det blinde øje, og uden et grundigt forarbejde samt en nøje planlagt IPR-strategi.

Tilmeld dig vores gå-hjem-møde om Kina her!

 

LÆS OGSÅ: Derfor skal du lægge en strategi for varemærkebeskyttelse