Du har alting klar. Du har lavet de nødvendige markedsundersøgelser og konstateret, at der vitterligt er et segment til dine produkter. Dine færdige produkter er tilnærmelsesvis perfekte, markedsføringsmaterialet er trykt og visitkortene brænder i lommen og skriger på at komme ud i verden. Diverse messestande er booket, websitet med tilhørende webshop er efter de klassiske børnesygdomme oppe at køre, og profilen på FACEBOOK® er klar til ‘likes’. Du er måske endda hoppet med på INSTAGRAM®-vognen.
Du er kort sagt klar til at introducere dit brand og dine produkter for verden.
Men pludselig brister drømmen. Ved et tilfælde opdager du, at der findes et andet produkt på markedet, som sælges under et navn der med al sandsynlighed kan forveksles med dit produktnavn. Eller måske er du begyndt at sælge dine produkter på udenlandske markeder og er godt i gang med at kapre markedsandele, da der pludselig dumper et brev ind af brevsprækken fra en advokat, som venligt beder dig skifte navn på dine produkter eller din virksomhed, fordi du krænker en andens varemærkerettighed.
Ovenstående er desværre ikke en tænkt situation. Der eksisterer mange eksempler på iværksættere og virksomheder, store som små, som bringer et produkt på markedet uden at have sikret sig, at der ikke allerede eksisterer et tilsvarende produkt under et lignende varemærke.
Få dit varemærke undersøgt
Til illustration af ovenstående situation har vi FONA®’s mobiltelefonselskab, Telefona™, der fik en meget kort levetid på markedet. For nogle år tilbage blev mobilselskabet lanceret med en intens reklamekampagne, hvor en lille tegnet mus skræmte den store, dovne ‘telefant’, der skulle repræsentere de store konkurrerende mobilselskaber.
TELEFANT™ viste sig uheldigvis at være et registreret varemærke ejet af TDC® og lanceringen af Telefona™ blev af TDC® opfattet som en direkte og åbenbar krænkelse af deres varemærkerettighed. Ganske forudsigeligt reagerede TDC® med at kræve bod og bedring og mindede samtidigt Telefona™ om, at selskabets net faktisk blev leveret af TDC®. Som et resultat af flere ting, herunder varemærkekrænkelsen, blev FONA® tvunget til at fjerne næsten alt markedsføringsmateriale og efter et par måneder blev Telefona™ overtaget af TDC®.
Den uheldige situation med Telefona™ kunne uden tvivl have været undgået, hvis FONA® havde undersøgt, om de rent faktisk havde frihed til at markedsføre sig som planlagt, inden de investerede i en dyr reklamekampagne.
Hvordan tjekker jeg indledningsvist om mit navn er ledigt?
- Du kan søge i søgemaskinen GOOGLE® eller lignende søgemaskiner.
- Du kan søge i CVR registeret over danske registrerede selskaber.
- Du kan også søge i TMView som er en stor database over registrerede varemærker.
- Eller du kan spørge en professionel rådgiver – og husk, det koster mindre end du tror.
Spild ikke dine kræfter på et varemærke du ikke kan bruge
Når du nu alligevel investerer rigtig megen tid og rigtig mange ressourcer i markedsanalyser, prototyper, reklamemateriale og lignende, vil det altid være alle pengene værd at undersøge, hvorvidt dit tiltænkte forretningsnavn/varemærke allerede er taget i brug til lignende produkter eller ydelser.
En indledende forundersøgelse kan du selv lave, men det er vores anbefaling, at du tager kontakt til en professionel rådgiver, som kan lave en mere tilbundsgående forundersøgelse. På denne måde får du en status på mulighederne for at anvende dit tiltænkte forretningsnavn/varemærke til dine produkter.
Og hvad er det værste der kan ske?
En gang imellem må vi desværre ‘kill our darlings’. Dit tiltænkte varemærke er måske ikke helt så brugbart, som du forestillede dig, og du må derfor i gang med en re-branding proces af dit forretningsnavn eller varemærke.
På den anden side, så er det vel bedre at gå i gang med en re-branding proces, inden alle visitkortene er trykt, websitet kører og FACEBOOK® ‘likes’ tikker ind, end når alle forberedelser er gjort og du og dit produkt er klar til at erobre verden.
Kontakt vores varemærkeeksperter for en uforpligtende snak om, hvordan du skaber et varemærke, der kan erobre verden.