7 gode råd om strategiske domænenavne

TRUSTPILOT® har kronede dage, og personligt tjekker jeg altid internettet for anbefalinger, sammenligner priser og læser om produktet på virksomhedens website, inden jeg går ned i en butik og rådfører mig med ekspedienten – hvis produktet overhovedet sælges i en butik.

Sådan gør dine kunder sandsynligvis også. Derfor er det ikke længere nok at køre veltilrettelagte markedsføringskampagner og lave lækker butiksindretning. I dag foregår konkurrencen i lige så høj grad på internettet, både på B2B- og B2C-markedet, og derfor skal din virksomhed også profilere sig digitalt.

BLIV SYNLIG MED STRATEGISKE DOMÆNENAVNE

Betydningen af den øgede konkurrence på internettet kan opsummeres i ét ord: synlighed. Det er afgørende i den digitale konkurrence, at en virksomhed er synlig og lettilgængelig for forbrugerne. Det vil sige, at potentielle kunder skal kunne finde dig og dine produkter eller ydelser på internettet uden at foretage et større, forkromet detektivarbejde.

Synlighed på nettet er lig med “strategiske domænenavne”. Strategiske domænenavne sikrer, at potentielle kunder kommer direkte ind i virksomhedens digitale univers, og det er afgørende for din virksomheds digitale succes.

Tid er penge, og vi skal ikke klikke mange gange på musen, før vi opgiver vores søgning. Eller endnu værre – bliver charmet af et konkurrerende produkt, der er inden for rækkevide. Du kan på nul komma fem blive en kunde fattigere.

Kort sagt, strategiske domænenavne er afgørende i den digitale konkurrence.

7 GODE RÅD TIL AT FINDE STRATEGISKE DOMÆNENAVNE

1. Opret en porteføjle af strategiske domænenavne

En domænenavnsportefølje er en nødvendighed for de fleste virksomheder. Der er ikke nogen egentlig grænse for, hvor mange domænenavne du kan registrere, men der er selvsagt en naturlig begrænsning, for ellers kan du ikke foretage dig andet end at registrere og forny domænenavne.

Mange virksomheder har valgt en aggressiv strategi, hvor de indkøber alle relevante domænenavne, strategiske eller ej, mens andre virksomheder er mere tilbageholdende. Der findes dog en gylden middelvej, nemlig de strategiske domænenavne, der giver den optimale digitale beskyttelse.

2. Registrér firmanavn og produktnavn som hoveddomæner

Vi vil som forbrugere ofte søge direkte på firmanavnet eller produktnavnet. Det er også gerne virksomhedens registrerede varemærker, og det er derfor vigtigt, at du registrerer firmanavn og produktnavne som domænenavne.

3. Overvej om websitet skal ende på .com eller .dk

Hvorvidt man skal registrere domænenavnet med .com eller .dk, er op til den enkelte virksomhed, men du kan dog bruge denne tommelfingerregel: Hvis din virksomhed udelukkende opererer i Danmark, forventer forbrugerne, at de kan finde den på et .dk-domæne.

Hvis din virksomhed har kommercielle interesser uden for Danmark, så overvej et .com TLD eller et andet nationalt ccTLD som f.eks. .cn, co.uk eller .us

4. Vær opmærksom på udtalen af firmanavnet

Det er ikke altid, at vi forbrugere kan huske, hvordan et virksomhedsnavn staves, men de fleste kan huske udtalen. Dog har f.eks. bogstaverne ‘c’ og ‘k’ i mange ord samme udtale, og hvem kan egentlig i første forsøg stave til f.eks. NORWEGIAN® og SUZIKI®. Brainstorm derfor over, hvordan firmanavnet kan udtales, og registrér de stavemåder, der er mest relevante, og som der bliver søgt på.

5. Se ud i fremtiden

Vær på forkant med at registrere strategiske domænenavne til kommende produkter eller ydelser. Hvis din virksomhed har en produktafdeling og en marketingafdeling, er det vigtigt, at de løbende er i dialog med hinanden om, hvilke produkter og ydelser der er på vej.

6. Viderestil til hovedwebsitet

Alle domæner kan indstilles til at viderestille til et andet domænenavn, f.eks. hovedwebsitet. På den måde sikrer du, at potentielle kunder kommer direkte til det vigtigste website, selvom de finder din virksomhed via et underdomæne.

7. Administrér domæneporteføljen samlet

Sørg altid for, at domænenavnene registreres i firmanavnet og ikke i den enkelte medarbejders navn. Saml også administrationen af alle domænenavne ét sted – og højst to steder. Det gør det mere overskueligt at forny domænenavnene, så strategiske domæner ikke bliver glemt.

Kontakt os for professionel rådgivning om registrering af domænenavne og domæneklager.