Den første bycykel

I maj 1995 rullede de første 1.000 bycykler ud på de københavnske gader og stræder, heraf en portion med Plougmann, Vingtoft & Partners som sponsor og udsmykket med et udsnit af et Bjørn Bjørnholt-kunstværk i hjulene. Det var cykelentusiasten Ole Plougmann, der hjalp med idéer til IPR-beskyttelse af denne bæredygtige opfindelse. En idé han var blevet bekendt med hos sin cykelforhandler i Hellerup, der havde fået til opgave at levere de første bycykler.

Som tak for hjælpen modtog Ole Plougmann et eksemplar af cyklen fra Fonden Bycyklen (se billedet nedenfor).

Foto: Knud Erik Vingtoft

Det er kun få, der har opnået at få en bycykel i gave. Af de mere prominente kan nævnes USA’s præsident Bill Clinton, som under et besøg i Danmark i 1997 fik overrakt en ”City Bike One”. Præsidenten prøvekørte straks cyklen, hvilket fik stor mediebevågenhed verden over, og var med til at sætte skub i markedsføringen af København som en grøn og miljøvenlig cykelhovedstad.

Det er kun få, der har opnået at få en bycykel i gave, af de mere prominente kan nævnes USA’s præsident Bill Clinton

 

20 år senere, i februar 2015, blev den nyeste generation af bycyklen sendt på gaden, nu som el-cykel. Konceptet har siden bredt sig til resten af landet, og mange storbyer som London og New York er også hoppet med på vognen. Kina er i dag verdensførende, når det gælder bycykler, alene i Shanghai er der 28.000 bycykler til rådighed.

Del