Emne
Libratone

Toneangivende lyddesign

Spørg vores eksperter

Michael Friis Sørensen

Senior Patent Attorney

MSc Electrical Engineering

God lyd og skandinavisk design er de to hjørnesten i Libratones fundament, der på blot få år har bevæget virksomheden fra en position som lovende startup til én af nøglespillerne i den trådløse lydindustri.

Den danske virksomhed, Libratone, blev grundlagt i 2009 ud fra en idé om at sætte lyden fri fra begrænsende kabler og udvikle et system, som kunne tilpasses den moderne og designbevidste forbruger.

Et seriøst image ved hjælp af IPR-beskyttelse
Der er langt imellem nye patenter inden for akustisk design af højttalere, men allerede da Libratones første enkeltkabinet stereohøjttaler stadig var på tegnebrættet, anede stifterne et behov for en gennemtænkt IPR-strategi.

I samarbejde med Plougmann Vingtofts patentrådgivere udviklede de en strategi, der rummede både patent, designbeskyttelse og varemærkeregistrering. Formålet var i første omgang at beskytte Libratones innovative produkter, men strategien var mindst lige så vigtig i forhold til investorerne, som kunne se, at der her var tale om en seriøs spiller, der arbejdede med unikke tekniske løsninger.

Strategien gav pote, og Libratone fik både sikret sig et patent og tiltrukket investorer. Og som prikken over i’et blev deres design anerkendt af tech-giganten Apple.

På vej mod rollen som markedsleder i en verden af lyd
I dag fokuserer producenter af trådløse lydsystemer generelt mere på æstetikken ved deres produkter, men det har ikke lagt nogen dæmper på Libratones succes. Deres produkter har især vundet fodfæste på det asiatiske marked, og i 2014 blev virksomheden solgt til en gruppe af investorer i Hong Kong.

De økonomiske og forretningsrelaterede ressourcer, som de nye ejere stiller til rådighed, vil hjælpe Libratone til at øge deres produktinnovation, udvide virksomheden geografisk samt etablere brandet på verdensplan. Målet er at blive markedsleder i den globale industri for trådløse lydsystemer.

Plougmann Vingtofts eksperter har hjulpet Libratone med at patentere tre produktlinjer: Live fra 2009 (billedet til venstre), Lounge (2010) og den seneste model Zipp fra 2015 (billedet til højre).

Vidste du, at …

  • Libratones navn er afledt af ordene “liberation” og “tone”. Navnet omfavner virksomhedens grundlæggende filosofi om, at man bør sætte lyden fri fra ledninger og kabler.

  • Libratones logo, der afbilder en nattergal, er inspireret af Hans Christian Andersens eventyr om en nattergal, der mister viljen til at synge, når den er fanget i sit bur, men genfinder lysten, når den slippes fri.

  • Det siges, at koblingen til den berømte danske eventyrforfatter har haft en stor indflydelse på Libratones succes i Asien, hvor Hans Christian Andersen er meget berømt.

 

 

Kontakt os

lydakustik@pv.dk